h

Busnet straks slachtoffer van RGL; politiek maalt er niet om

7 december 2008

Busnet straks slachtoffer van RGL; politiek maalt er niet om

Openbaar vervoersreizigersorganisatie ROVER schrijft in een open brief aan Provinciale Staten dat ze zich moeten beseffen dat met de komst van de RGL flink bezuinigd gaat worden op de bus. Uit de laatste cijfers van de provincie blijkt dat bijna eenderde van al het geld dat de provincie nu uitgeeft aan busvervoer, straks naar de RijnGouweLijn zal gaan. Dat is het dubbele van waar eerder van werd uitgegaan. De brief van ROVER is echter grotendeels aan dovemansoren gericht, want Provinciale Staten wilde überhaupt niet meer discussiëren over de overeenkomst met Leiden over de RGL.

Rapporten voor Provinciale Staten

Er is een aantal rapporten (hier en hier te downloaden) die door ROVER genoemd worden. Die rapporten zijn ter informatie voor de Provinciale Staten (vergelijkbaar met de Tweede Kamer landelijk), zodat ze hun mening kunnen vormen over de voorstellen van Gedeputeerde Staten (vergelijkbaar met het kabinet landelijk).

In de rapporten staan onder meer de laatste schattingen over de exploitatie, de jaarlijkse kosten van de RGL. Die kosten zijn volgens het nieuwste rapport 13 miljoen euro per jaar. Dat is 6,8 miljoen meer dan de schatting van 2005. Gedeputeerde Staten stelt voor om dat bedrag bij de exploitatie van het busvervoer weg te halen.

Er valt ook te lezen dat het onderhoud van de rail-infrastructuur de provincie 11,4 miljoen euro per jaar gaat kosten. Maar bij die kosten zijn het opstelterrein, het groot onderhoud, en kosten voor verkeersleiding en beveiligingsapparatuur nog niet meegenomen! Toch is die kostenschatting wel de basis voor de berekening van de jaarlijkse 13 miljoen tekort op de exploitatie. Dat tekort kan dus nog veel hoger worden. Bovendien staat er een indrukwekkende lijst mogelijke extra kosten, waarover nog weinig bekend is (zie p. 16, 17 en 18 van dit rapport). Daarover zal medio 2009 wel duidelijkheid moeten komen, want dan wordt de exploitatie van zowel het busnet als de RGL aanbesteed.

Provinciale Staten niet geinteresseerd

Vreemd genoeg wilde Provinciale Staten niet eens praten over de nieuwste cijfers. De SP-Zuid-Holland heeft de discussie op de agenda moeten laten zetten, anders was het een zogenaamd 'hamerstuk' geweest. Dat betekent dat er gestemd wordt over een voorstel zonder het te bespreken. Eens te meer bleek dat de gevestigde politieke partijen in de provincie totaal niet geïnteresseerd zijn in oplossings- en probleemgericht werken, maar dat het ze alleen maar gaat om politieke spelletjes en prestigeprojecten als de RGL.

Download hier de brief van ROVER Holland-Rijnland (pdf)
Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, 06-15042822

U bent hier