Nieuws, december 2007

31 december 2007

Het is nooit oud en altijd nieuw

champiEigenlijk is er zo maar midden in de week een moment dat we van het ene jaar naar het andere gaan. Opgevrolijkt met oliebollen, spelletjes, cabaret en, van welke prijsklasse dan ook: bubbels. Nadat alle wijzers boven aan geweest zijn tikt de klok verder, alsof er niets aan de hand is. En terwijl wij buiten zelf knallen of het anderen laten doen schuiven we langzaam een nieuw jaar in.

24 december 2007

Nog geen rijksgeld voor de RijnlandRoute

Onlangs is bekend geworden dat de RijnlandRoute definitief niet op het bestaande lijstje van projecten komt waar de rijksoverheid geld in gaat steken. Een motie om dat alsnog te doen kwam uiteindelijk niet in stemming, na een toezegging van minister Eurlings (CDA), om er later over door te praten.

24 december 2007

Belastingverhoging voor armste gezinnen gaat door

ka-tsjingDe eerste actie van de nieuwe coalitie was het loslaten van het solidariteitsbeginsel bij het rioolrecht. Niet langer dragen de sterkste schouders de zwaarste lasten. Door het voorstel van de fractievoorzitters van de PvdA, VVD, CDA en GL moeten de gezinnen in betaalbare huurwoningen per jaar 70 euro inleveren. Niet om meer geld binnen te halen voor de riolen, maar om mensen in dure woningen korting op hun belasting te geven. De SP, ChristenUnie en Stadspartij stemden tegen.

18 december 2007

Nieuw stadsbestuur: Rechtse partijen vinden elkaar in machtswellust

Het nieuwe stadsbestuur heeft vanavond een “visieloos” college-akkoord gepresenteerd, aldus oppositieleider Antoine Theeuwen (SP): “Ze hebben elkaar enkel gevonden in het verkwanselen van het referendum over de RijnGouweLijn. En ze bieden geen enkel antwoord op de woningnood in Leiden. Dit college staat symbool voor een politiek van machtswellust. Ze laten hun standpunten makkelijk varen om maar op het pluche te komen!”
De onderhandelaars van VVD, PvdA, CDA en GrL.

18 december 2007

Wrang “kerstcadeau”: belastingverhoging voor armste Leidenaren

Gemeentelijke belastingenOp de valreep wil het nieuwe rechtse college de gemeentelijke belastingen veranderen. In het voorstel van de PvdA, VVD, CDA en GroenLinks krijgen gezinnen in een sociale huurwoning een verdriedubbeling van de rioolbelasting voor hun kiezen. SP-fractievoorzitter Antoine Theeuwen: “Het nieuwe college wil dit asociale belastingplan er nog snel even doorfrommelen vóór het nieuwe jaar. Dat is een wrang kerstcadeau voor de Leidse gezinnen.”

16 december 2007

Positieve ontvangst voor ‘Huis van de Sport’

In het huidige sportpark De Morsch moeten 400 woningen, een multifunctionele sporthal, een atletiekbaan, rugby- en voetbalvelden, scholen, natuur en misschien zelfs een ijsbaan komen. Dat is de inzet van vele Leidse sportclubs in het initiatief ‘Huis van de Sport’. Voormalig SP-wethouder Raymond Keur had zich achter de schermen ingezet om “dit luchtkasteel te laten landen.” De SP steunt het plan.
Impressie van het Huis van de Sport