h
Verkiezingsprogramma

Leidse economie

Het economische beleid dat door de gemeente Leiden gevoerd wordt, richt zich hoofdzakelijk op het trekken van toeristen naar Leiden. Er wordt veel tijd, geld en energie besteed aan het promoten van Leiden als interessante stad aan de buitenwereld. Door middel van 'city marketing', wordt er dure reclame gemaakt voor de stad Leiden. Harde resultaten over wat deze inspanningen de stad economisch opleveren zijn niet te geven, zoals ook blijkt uit onderzoek van de Rekenkamercommissie.

 

In plaats van de beschikbare tijd, geld en energie te richten op de bezoekers van buiten, moet het economisch beleid volgens de SP veel meer gericht zijn op de inwoners en ondernemers van Leiden zelf. De bestaande focus om bezoekers van buiten Leiden naar de stad te trekken leidt tot verwarring in het economische beleid van onze stad. Men probeert de identiteit van Leiden voor bezoekers en toeristen op te vijzelen door het bouwen van dure winkels en het aantrekken van grote winkelketens in het 'Aalmarktproject'. De SP gelooft daar niet in. De SP heeft zich daarom altijd tegen dit project verzet. Helaas zonder voldoende steun van andere partijen uit de gemeenteraad.

 

Waar de economische agenda van gemeenteraad en de stad Leiden zich nu vooral richt op het aan trekken van grote winkelketens, worden de sterke kanten en de werkelijke aantrekkingskracht van Leiden vergeten. De unieke, sterke kanten van de stad Leiden met de historische binnenstad, de vele musea en het kleinschalige winkelaanbod krijgen onvoldoende aandacht in het economische beleid van de stad. Daarbij wordt ook nog eens voorbij gegaan aan de grote loyaliteit van de Leidenaren voor hun eigen stad. Een substantieel deel van de omzet van de winkels in het centrum van Leiden, is afkomstig van inwoners uit Leiden. De prioriteit van het economisch beleid voor Leiden moet wat de SP betreft dan ook veel meer gericht zijn op de inwoners van de stad zelf, dan op bezoekers van buitenaf.

 

Wijkeconomie versterken

De economische focus van Leiden ligt voor de SP dus teveel op toerisme en het aantrekken van bezoekers van buiten de stad. Daarbij gaat te weinig aandacht uit naar het verbinden van de economische belangen van Leidenaren zelf. Veel van de (dagelijkse) aankopen worden door wijkbewoners gedaan in één van de wijkwinkelcentra in Leiden, of bij de buurtwinkels die er nog zijn zoals de bakker en de slager om de hoek. De SP strijdt voor een leefbare en veilige woonomgeving en daarbij is het behouden van voldoende voorzieningen zoals winkels belangrijk. Bovendien zorgt de aanwezigheid van voldoende voorzieningen in de wijk ervoor dat mensen langer zelfstandig in hun vertrouwde woonomgeving kunnen blijven wonen. Buurtwinkels en wijkwinkelcentra zoals het 'Diamantplein', 'de Kopermolen', 'de Luifelbaan' en de 'Stevensbloem' zijn dus van enorm belang voor de inwoners van Leiden. Er moet meer aandacht worden besteed aan de bereikbaarheid en toegankelijkheid voor met name mensen met een beperking en ouderen. In geval van sneeuwval moet veel beter door de gemeente gezorgd worden voor sneeuw- en ijsvrije toegangspaden. Zodat iedereen veilig zijn of haar boodschappen kan doen, zonder het gevaar te lopen daarbij ten val te komen.

 

Als het gaat om het winkelaanbod in Leiden ligt de economische focus van de gemeente teveel op het belang van grote winkels, bedrijven en andere organisaties. De SP strijdt daarentegen al jaren voor de belangen voor kleine ondernemers en winkeliers in de stad. Zij vormen ook op lange termijn voor de economische ruggengraat die iedere Leidse wijk nodig heeft.

 

De SP heeft zich daarom concreet ingezet om te voorkomen dat in heel Leiden, ook buiten het centrum, de winkels op zondag geopend mogen zijn. Hoewel het voor de consument voordelen heeft om ook op zondag boodschappen te kunnen doen, leidt dat tot een onhoudbare situatie voor kleine ondernemers. Of hij loopt omzet mis aan de grote winkelketens als hij dicht blijft, of zijn gezinsleven komt sterk onder druk te staan, zonder dat daar extra inkomsten tegenover staan – zijn klanten gaan immers niet meer geld uitgeven, alleen meer verspreid over de tijd. Grootwinkelbedrijven zoals supermarkten hoeven deze afweging niet te maken en huren gewoon extra personeel in. De liberale meerderheid in Leiden heeft er helaas voor gezorgd dat het belang van de kleine winkelier en zelfstandige het onderspit heeft gedolven ten gunste van het belang van de consument. De SP wil dit dus weer terugdraaien.

 

Een laatste element waarvoor de SP in het kader van een sterke wijkeconomie voor pleit is de verbreding van de activiteiten van het Leidse Ondernemersfonds. Nu zijn die activiteiten vooral gericht op de winkeliers en ondernemers in het centrum. In plaats daarvan wil de SP deze verbreden en toegankelijk maken voor ondernemers in de buitenwijken van Leiden.

 

Binding en behoud van (jong) talent voor Leiden

De SP hecht grote waarde aan het behouden van jong talent voor de stad Leiden. Scholieren en studenten van het ROC, de Hogeschool Leiden, de Leidse Instrumentenmakers School en de Leidse Universiteit die tijdens hun studie een netwerk hebben opgebouwd in Leiden, moeten ook na hun studie de kans krijgen om er te wonen en te werken. Veel van de scholieren en studenten die hun opleiding in Leiden hebben afgerond, verlaten vervolgens de stad om elders te gaan wonen. Een van de belangrijkste oorzaken daarvan is het gebrek aan betaalbare woningen. Ook kleinschalige, betaalbare bedrijfsruimte en ateliers zijn schaars en een reden voor jong talent om te vertrekken. De SP wil dat daarin verandering komt en strijd daarom concreet voor betaalbare woningen, bedrijfsruimten en ateliers.

 

In plaats van mensen uit andere gemeenten te verleiden in Leiden te komen wonen zoals de kern is van het huidige economische beleid, moet de focus volgens de SP vooral gericht zijn op de (jonge) mensen die hier al zijn. Deze jonge mensen behouden voor de stad is volgens de SP de garantie op een levendige, sterke en vitale stad waar nieuwe ideeën de ruimte krijgen en uitgevoerd kunnen worden. De stad biedt een unieke combinatie van mogelijkheden en bovendien is de ligging van Leiden binnen de randstad heel goed.

 

Leegstand kantoren terugdringen en Stationsgebied

In Leiden staat zoals in de rest van Nederland te veel kantoorruimte leeg. De SP wil dat onder andere oplossen door minder nieuwe kantoren te bouwen, omdat ook in de toekomst minder kantoorruimte nodig zal blijken te zijn. Daarnaast wil de SP bestaande kantoren ombouwen voor andere doeleinden. Bijvoorbeeld door kantoren waar mogelijk geschikt te maken voor bewoning, kleinschalige bedrijvigheid en ateliers. Waar nodig worden leegstaande kantoren gesloopt om ruimte te maken voor een andere bestemming van de locatie en de grond.

 

In de afgelopen periode heeft Leiden in samenwerking met gemeentes uit de regio nieuw beleid gemaakt als het gaat om een visie op bedrijventerreinen en de hoeveelheid kantoorruimte. Daardoor is besloten dat een aantal bedrijventerreinen in de regio sluiten of in ieder geval niet uitbreiden. Na jarenlange strijd blijft ook de Oostvlietpolder groen! Bestaande bedrijventerreinen worden beter benut. De SP steunt dit beleid en zal toezien op de uitvoering hiervan.

 

In de regionale afspraken tussen gemeentes is het Leidse stationsgebied benoemd als een locatie waar kansen liggen om nieuwe kantoorruimte te realiseren. Daarbij speelt de aanwezigheid van het station Leiden Centraal een belangrijke rol. Mede met steun van de SP is het aantal vierkante meters kantoorruimtes in de prognoses voor het project Stationsgebied flink naar beneden bijgesteld. In plaats daarvan wil de SP meer betaalbare woningen realiseren in de directe omgeving van het station. Dat er economische kansen liggen in deze omgeving onderschrijft de SP. In de plannen voor het Stationsgebied ligt ook de mogelijkheid voor de realisatie van een megabioscoop besloten. De SP is hier sterk op tegen, omdat het zal leiden tot een verstoring van het bestaande bioscoop aanbod in Leiden. Een megabioscoop past niet bij de Leidse maat. Daarom zal de SP daarbij nauw betrokken blijven en het bijsturen waar nodig.

 

Samenwerking

Leiden heeft meer dan genoeg potentieel om een economische sterke stad te zijn. De universiteit, de musea, het bio-sciencepark en de historische binnenstad met veel horeca zijn daar voorbeelden van. Er is echter nog veel ruimte voor verbetering. De sleutel tot het versterken van de Leidse economie ligt wat de SP betreft in een betere afstemming en onderlinge samenwerking, onderbouwd met een gemeenschappelijke visie van de gemeente, universiteit, musea en ondernemers.

 

Voor de gemeente Leiden betekent dat dat de politieke verantwoordelijkheid niet zoals nu versnipperd is, maar ondergebracht wordt bij één wethouder. Ook ambtelijk moet er meer afstemming zijn tussen de verschillende afdelingen die zich bezig houden met economisch beleid.

 

De SP wil de komende vier jaar werken aan de volgende zaken:

 

  • Economisch beleid moet zich meer richten op de inwoners en ondernemers van Leiden, in plaats van op toeristen van buiten de stad
  • Focus op kleine winkels en kleine ondernemingen, in plaats van grote winkels en bedrijven
  • Buurtwinkels en wijkcentra behouden en versterken om Leidse wijken leefbaar en veilig te houden
  • Opkomen voor de kleine ondernemer, terugdraaien zondagsopenstelling in de buitenwijken
  • Behoud van jong talent voor Leiden, door betaalbare woningen, bedrijfsruimtes en ateliers te realiseren
  • Kantoorruimte verminderen en kantoren geschikt maken als woonruimte waar mogelijk
  • Sterkere samenwerking op economisch gebied

U bent hier