In memoriam: Cor Vergeer

Foto: SP

Onze kameraad Cor Vergeer is niet meer in leven. Tijdens een rit op de fiets stopte zijn hart ermee. Zijn hart, dat hem bij zoveel sportieve prestaties had bijgestaan. Zijn hart dat hem drie keer de Elfstedentocht deed schaatsen, en dat hem talloze schaats- en fietsprestaties hielp te leveren, en dat hem de formidabele Joop Zoetemelk Classic deed organiseren.

Zijn hart zette altijd door - dat was symbolisch voor Cor, die met hart en ziel altijd doorzette en niet van opgeven wist. Ook niet waar het ging om compromisloos opkomen voor de belangen van gewone mensen. Meer dan twintig jaar was hij gemeenteraadslid in Leiden voor onze partij. En nog veel meer jaren zette hij zich met datzelfde hart en diezelfde ziel in voor een eerlijkere en socialere samenleving.

Hij stond aan het begin van onze Leidse afdeling en diende onze partij op tal van andere plekken. Hij werd er terecht voor gelauwerd, zelfs met een koninklijk lintje. Maar de waardering van de mensen voor zijn inzet en inzichten was hem ontelbaar veel meer waard.

Cor heeft zich zijn hele leven ingezet, met hart en ziel, voor een fijn, leefbaar en solidair Nederland. Als politicus, als leraar, als sporter. En natuurlijk als man van zijn lieve Fenna, vader van Robert en Peter en opa. Wat een gemis, Cor, dat je hart nu niet meer kan kloppen. Maar wij blijven het horen!

Tiny Kox, namens de SP