Onlangs werd bekend hoe de RijnlandRoute ingepast gaat worden. De belangrijkste punten voor Leiden zijn een onderlangse aansluiting bij de A44 (knoop Maaldrift) in plaats van bovenlangs, een aquaduct in de Papenwegse polder (naast de Stevenshof) in plaats van bovenlangs, een geheel verdiepte ligging op min vier meter in de Papenwegse polder, en geen bypass Oostvlietpolder. De tunnel onder Voorschoten zit ook nog steeds in de plannen. SP-verkeerswoordvoerder Julian van der Kraats: “De SP heeft altijd gestreden tegen de komst van de RijnlandRoute, maar we zijn zowel in Leiden als in de provincie akkoord gegaan met de komt van de RijnlandRoute, mits goed ingepast. Dat laatste is nu gelukt, tenminste deze uitkomst is de best haalbare binnen het beschikbare budget. Feit blijft dat het niet mogelijk is gebleken de belofte van de Leidse politiek aan de Stevenshof waar te maken, dat zij de nieuwe weg niet zouden zien, ruiken of horen. Wij hebben dus gemengde gevoelens bij dit resultaat “.
Lees verder