SP Leiden wil RijnlandRoute in één keer goed

30 mei 2012

SP Leiden wil RijnlandRoute in één keer goed

De RijnlandRoute komt er, en wat de SP betreft moet dat dan ook in één keer goed gebeuren. SP-verkeerswoordvoerder Julian van der Kraats: “We moeten nu de juiste beslissingen nemen, want met de uitkomst moeten we het de komende 100 jaar doen. Daarom vinden wij dat Leiden uit eigen zak moet bijdragen om de RijnlandRoute in één keer goed aan te leggen zonder overlast voor de Stevenshof en de Oostvlietpolder. Want voor ons staat voorop: doe het goed of doe het niet.”

De SP Leiden vindt dat zowel de 'Zoeken naar Balans'-optie als de Churchilllaan ver genoeg zijn uitgewerkt om een beslissing te nemen. Van der Kraats: “Het is duidelijk dat de provincie voor 'Zoeken naar Balans' zal kiezen. De belangrijkste reden daarvoor is dat de Churchillavenue aanzienlijk duurder is. Gezien die politieke realiteit willen wij dat 'Zoeken naar Balans' goed ingepast wordt. Dat betekent dat de Stevenshof hem niet mag zien, horen of ruiken en dat de Oostvlietpolder wordt ontzien. De provincie heeft dankzij het geld voor een betere inpassing dat de SP Zuid-Holland heeft bedongen nog 25 miljoen euro liggen om dit soort extra wensen mogelijk te maken, maar dat is niet voldoende. Daarom zullen wij voorstellen dat de gemeente Leiden aanbiedt om eigen geld ter beschikking te stellen. Omdat de verkeersprojecten in Leiden al flink drukken op de begrotingen van de toekomst, ligt er wat ons betreft geen taboe op het gebruiken van een deel van het geld voor de Ringweg Oost. Dat ligt moeilijk in de coalitie, maar nogmaals: het moet nu in één keer goed. De komende tijd kunnen we dan gebruiken om precies uit te werken hoeveel geld er nodig is. Aangezien de provincie ruime onzekerheidsmarges heeft genomen valt dat in praktijk misschien nog wel mee, maar we kunnen geen risico’s nemen.”

Meer informatie bij SP-raadslid Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel nr: 06 - 15 04 28 22