Jan on Tour

19 februari 2004

Jan on Tour

Dit jaar doet Jan Marijnissen elke maand een andere provincie aan voor werkbezoeken en debatten. Op donderdag 19 februari is de beurt aan Leiden. Het thema is, hoe kan het ook anders in een museum stad als Leiden, het veelbesproken idee om een Huis der Historie op te richten.

Jan Marijnissen in de Waag
Jan Marijnissen: "Is het niet zo dat het begrijpen van het heden en het op juiste wijze beslissen over de toekomst niet kan zonder kennis van de ontwikkeling die ons gebracht heeft waar we nu zijn. Wie niet weet waar hij vandaan komt, weet niet waarheen hij onder weg is. Wij zijn dan wel de makers van de toekomst, maar tevens toch ook de maaksels van de geschiedenis. Een nationaal historisch museum dat onze geschiedenis in samenhang toont, is er niet. Als we hier geen verandering in brengen zal het historisch besef in onze moderne samenleving steeds verder achter de horizon verdwijnen."
's Middags heeft Jan Marijnissen bij het studiecentrum Plexus over het Huis der Historie een gastcollege gegeven, met aansluitend discussie. Dit college werd druk bezocht en werden aan Jan heel wat moeilijke vragen voorgelegd. Welke hij met zijn bekende humor wist te beantwoorden. 's Avonds was er een openbare avond in de Waag, waar Jan Marijnissen een toespraak hield over het Huis van Historie. Daarna was er een discussie met in een forum Patrick van der Duin en Wim van der Weiden o.l.v. Jasper van Dijk. Het waren warme pleidooien. Zowel voor als tegen. De standpunten lagen eigenlijk toch niet zo gek ver van elkaar. Alleen de hoe men een Huis der Historie moest opzetten was een groot verschilpunt. Al met al een boeiende en leerzame dag voor Jan Marijnissen en alle aanwezigen.