Het wel en wee van de gemeentelijke brandweer Leiden

9 maart 2004

Het wel en wee van de gemeentelijke brandweer Leiden

Meer dan een jaar geleden werd een rapport over het reilen en zeilen bij de brandweerorganisatie ter kennisname naar de leden van de commissie Bestuur en Veiligheid gestuurd. Birgitta Dolfing vond dit veel te belangrijk om alleen even kennis van te nemen en vroeg om dit gewoon tijdens een vergadering te behandelen. Begin 2003 was het zover.

Toen nog burgemeester Lemstra was wakker geworden door mijn verzoek en hij had zich tezamen met de brandweercommandant voorbereid.

Met name ondersteund door Groen Links wees ik op het ontbreken van een jaarlijks beleidsplan waardoor geen duidelijke prioriteiten worden gesteld. Zo die er al zijn, worden ze niet of niet voldoende gehaald. Het gaat dan niet zozeer om aanrijtijden van voertuigen want de brandweer arriveert heus wel op tijd als er brand is. Het gaat veel om preventie-activiteiten: beleid om brand te voorkomen. Hiervoor worden bedrijven en openbare gebouwen geïnspecteerd en opslag van gevaarlijke stoffen geïnventariseerd.
Dit wordt onder meer opgeschreven in aanvalsplannen en in elk brandweervoertuig ligt dan een map met daarin in het kort de benodigde informatie als er brand uitbreekt bij zo´n bedrijf of gebouw. Het college besloot, dat het rapport zoveel tekortkomingen meldde, dat er een vervolgonderzoek moest komen. Nou zijn we als SP over het algemeen niet blij met dure externe onderzoeken, maar aangezien er al een paar jaren achtereen begrotingstekorten voorkomen bij de brandweer vraagt dit wel om opheldering.
Ik heb er een paar maal om moeten vragen voordat vorige maand dan toch nog onverwachts het rapport er lag. De droefenis van het rapport werd nog verder voortgezet. Er is te weinig mankracht om al het werk in de kazerne te doen. De commandant doet van alles wat anderen moeten doen, het onderhoud van het gebouw kan niet worden gedaan. Als men bezig is, kan men worden weggeroepen om brand te blussen en dat schiet niet op natuurlijk. Bij wisselingen van diensten wordt niet voldoende informatie doorgegeven want daar is vaak niet genoeg tijd voor. Op een gegeven moment loop je toch het gevaar dat brandweermensen niet goed voorbereid naar een brand gaan met gevaar voor eigen leven en dat van anderen.
Alles op een rijtje gezet is nu besloten om de brandweer uit te zonderen van de bezuinigingen, die er nu aan dreigen te komen. Dat betekent, dat zij niet hoeven te beknibbelen op hun budget. Er worden in ieder geval 2 personeelsleden bij gezocht om de werkdruk te verlichten. Verder heb ik voortgaand op de weg, die ik eerder insloeg, aangedrongen op het maken van een beleidsplan. Alleen als dat er ligt, kunnen wij als gemeenteraad controleren of de brandweer heeft gedaan wat ze wilde doen. En dan kunnen we ze ergens op afrekenen. Nu is het meer een kwestie van 'helaas, pindakaas' en dat kan zo niet voortduren. Eigenlijk zou net als vorig jaar op mijn initiatief in gang werd gezet voor de politie, de commissie jaarlijks het beleidsplan moeten krijgen en hierover meepraten. Dan hebben we ook iets te vertellen vooraf. Ik houd in de gaten wanneer het eerste beleidsplan er komt. Het zal nog wel even duren voordat we het sein 'brand meester' kunnen geven bij de gemeentelijke brandweer Leiden!