SP valt afbraakplannen aan

12 april 2004

SP valt afbraakplannen aan

De geplande bezuinigingen van het College van B&W ter waarde van 9,6 miljoen euro zijn onaanvaardbaar, aldus de SP. Onder andere de kortingen op Natuur- en Milieu Educatie, conciërges op scholen en op het minimabeleid tastten rechtstreeks het sociale gezicht van Leiden aan. Bovenop de vele kritiek die al uit de stad is opgekomen, weet de SP waar het geld wél vandaan moet komen: uit Den Haag.

Fractievoorzitter Paul Day licht toe: "Het tekort van 9 miljoen is grotendeels het gevolg van Rijksbezuinigingen op het gemeentefonds en van decentralisatie. Kortom: van de regering krijgen de gemeenten méér taken en minder geld! Maar ondertussen geeft de overheid wel geld uit aan dure prestigeprojecten zoals de JSF en de Betuwelijn. Handen vol met geld worden daar over de balk gesmeten, terwijl hier in Leiden kostbare projecten overboord gezet dreigen te worden. Onaanvaardbaar!"
De SP benadrukt dat het bij deze constatering niet blijft. "We zullen onverminderd onze druk opvoeren om de plannen te laten varen die vele groepen, waaronder minima en de jeugd, bedreigen. Mensen die dan zeggen: 'Maar er moet toch bezuinigd worden?' zullen we dan zeggen: 'Nee, want er is landelijk geld genoeg'. In Leiden zullen we het verzet tegen deze afbraakplannen versterken, in de gemeenteraad en daarbuiten, en daarmee Balkenende II te dwingen om met het broodnodige geld over de brug te komen," aldus Louk Rademaker, woordvoerder van ROOD-Leiden, jongeren in de SP.