Taken en efficiency discussie

21 april 2004

Taken en efficiency discussie

Een verslag van gemeenteraadslid Birgitta Dolfing over de taken en efficiency discussie.

Tijdens de vergaderingen van de gemeenteraad op 20 en 21 april moest blijken of de bezuinigingsvoorstellen van het college gesteund zouden worden door de meerderheid van de raad.
Voorafgaand hieraan was in de raadscommissies het een en ander voor besproken en eigenlijk hadden een aantal informatiebijeenkomsten voor de burgers van Leiden moeten plaatsvinden. Vooral de VVD, maar ook oppositiepartij CDA waren uiteindelijk geen voorstander van hoorzittingen en een meerderheid schaarde zich er achter, waardoor deze avonden niet zijn doorgegaan. Er kwam daar één avond voor in de plaats waarop organisaties en individuele burgers hun bezwaren konden toelichten. Om nu te zeggen, dat hiervan ruim gebruik is gemaakt: nou, nee. Is dit een teken, dat de bezuinigingen wel meevielen? Niet bepaald.
Fractie en bestuur van de SP hebben de voorstellen onder de loep genomen en geconstateerd, dat de bezuinigingen eenzijdig van aard zijn.
Voorbeelden:
- Bezuinigingen op natuur en milieueducatie
- Basisscholen zelf laten meebetalen aan conciërges
- Bezuinigen op woonkostentoeslag minima
- Afschaffen catering bij gemeentehuis door werknemers van de DZB
- Geen verhoging bijdrage dierenambulance (net vorig jaar besloten)
- Verhoging OZB (en afschaffing hondenbelasting)
Uiteraard is dit een greep, maar naar onze mening zijn dit wel voorbeelden, die aantonen, dat de bezuinigingen het hardst aankomen bij groepen burgers, die dat het minst kunnen hebben. Verder neemt het college zonder meer aan, dat scholen de lastenverzwaring niet zullen doorberekenen via een hogere ouderbijdrage. Allerlei voorzieningen, die in de loop van vele jaren zijn opgebouwd om mensen iets extra´s te geven, worden nu afgebroken.
De SP heeft in de raad aangegeven dat er andere keuzes gemaakt kunnen en moeten worden.
Dat de gemeente niet genoeg inkomsten heeft en dus minder geld te verdelen heeft, komt deels omdat er minder geld uit Den Haag komt. Er zou protest aangetekend kunnen worden hiertegen en om meer geld worden gevraagd. Een motie van ons met die strekking kreeg echter alleen steun van Groen Links.
Het college had ervoor kunnen kiezen om de uitvoering van grote projecten een tandje minder te doen (ze worden toch al altijd duurder dan gedacht). Toen bleek, dat het college en de coalitiepartijen geen Euro van het te bezuinigen bedrag wilden afhalen, hebben we ervoor gekozen om het college te verplichten andere inkomsten te zoeken. Door zich in te spannen voor beter gebruik van gemeentelijke panden, die nu leeg staan of niet verhuurd worden kunnen een aantal bezuinigingen ongedaan gemaakt worden.
Samen met het CDA bleek dat de coalitiepartijen hiervoor over de streep konden worden getrokken.
Het geheel overziend mag het lijken, dat de SP weinig heeft weten te bereiken. We hebben inderdaad een verhoging van de OZB niet kunnen verhinderen (de voltallige oppositie kreeg nét niet genoeg leden van de coalitie mee). We hebben echter wel een paar flinke pijnpunten weg kunnen nemen. En meer nog: u hoort nog van ons want we zijn nog niet klaar!