Trammetje ja, trammetje nee

4 mei 2004

Trammetje ja, trammetje nee

Komt de RGL er nou wel in 2007 of niet? Een tracé vol hobbels? Hoort dat zo bij dergelijke projecten?

Wat mij betreft is goed openbaar vervoer voor de regio en voor Leiden een must en de RGL kan daar een belangrijke rol in spelen. Als politiek zijn wij verantwoordelijk voor het traject dat door de Leidse binnenstad gaat en de SP is steeds alert geweest als het gaat om o.a. de veiligheid van het tracé en de uitgaven die hiervoor moeten worden gedaan. Dat resulteerde in een kritische opstelling in de commissie verkeer en vervoer waarbij de SP fractie aankondigde tegen het beschikbaar stellen van een bedrag voor het instellen van een vierkoppig projectbureau met een externe projectmanager, een assistent en secretariële ondersteuning ter waarde van € 1,5 miljoen te zullen stemmen. In de raad gaf wethouder Hessing aan dat voor een dergelijke groot infrastructureel project in elk geval de projectmanager noodzakelijk is en niet in eigen huis beschikbaar is, maar dat hij voor secretariële ondersteuning etc. zo veel mogelijk Leidse ambtenaren zou proberen in te zetten. Tevens zal op gezette tijden informatie over uitgaven naar de raad komen om de kosten zoveel mogelijk te beheersen. Dat was op dat moment het meest haalbare en op grond daarvan heeft de SP dan ook voor het voorstel gestemd.
Na de raadsvergadering bereikte ons nieuwe informatie uit de Nota Ruimte. Het blijkt dat het Kabinet twijfelt over de komst van het Rijn Gouwe Lijn, de sneltrein van Gouda via de Leidse binnenstad naar Gouda. Het Kabinet wil nader onderzoek om aan te tonen of de light rail verbinding de beste oplossing is voor de vervoersproblemen in de regio. De totale kosten voor de light rail verbinding bedragen minimaal € 233 miljoen en het is bekend dat er nog een fors tekort is.
Op grond daarvan heeft de SP schriftelijke vragen aan het college gesteld, onder meer of nu niet toch gewacht moet worden met de instelling van het projectbureau.

Tot mijn verbazing voelde coalitiepartij Groen Links zich geroepen in de pen te klimmen.
Dat Groen Links het voor de wethouder opneemt is begrijpelijk, maar zij slaat toch echt de plank mis met de opmerking dat de SP naar de bekende weg vraagt. Hoezo? Staat de komst van de RGL dan al vast, wat er ook gebeurt? Is het standpunt van Groen Links dat ongeacht de uitkomsten van nader onderzoek, er alvast geld mag worden uitgegeven aan de komst van de RGL? Voor de SP is dat onverantwoord. De SP fractie pleit niet voor afstel, maar voor uitstel van een beslissing. Als er uit de Nota Ruimte blijkt, dat er vanuit het rijk vraagtekens zijn en meer onderzoek nodig is, moet in elk geval bij het rijk worden geïnformeerd wanneer dat onderzoek verwacht wordt en wat dat betekent voor het hele project. Voorzichtigheid is de moeder van de porseleinkast en geld uitgeven kan je altijd nog.

Trammetje komt zo? Laten we hopen dat als het trammetje eenmaal rijdt, het allemaal wat vloeiender gaat.