Leidse SP fractie vraagt om opheldering rond de Leidse sociale woningbouw

24 augustus 2004

Leidse SP fractie vraagt om opheldering rond de Leidse sociale woningbouw

De situatie rond de sociale woningbouw in Leiden heeft altijd de volle attentie van de SP fractie gehad. Eerder al heeft de fractie daar, o.a. door middel van schriftelijke vragen, aandacht voor gevraagd. Met toenemende verontrusting heeft de SP kennis genomen van berichten in het Leids Dagblad van zaterdag 21/8 en maandag 23/8 j.l. waarin wordt aangegeven dat de sociale woningbouw achter ligt op schema.

De SP fractie gaat er, gezien de reactie van wethouder Buijing in het zaterdagse artikel, vanuit dat het college in elk geval bekend is met de inhoud van dat artikel.
De fractie wil af van het gefragmenteerde en incomplete beeld wat er volgens haar bestaat als het gaat om de Leidse sociale huisvesting en vraagt het college daarom om opheldering door middel van onderstaande vragen.

1 Is het college ook bekend met het 2e artikel over dit onderwerp dat op maandag 23/8 onder de titel “Duur bouwen: Leiden spant de kroon” verscheen?

In het artikel dat op zaterdag verscheen wordt aangegeven dat in de SLR in de afgelopen vijf jaar van de ruim 1500 huizen slechts ca. 15% sociale woningen zijn gebouwd, waarbij de gemeente Leiden als slechtste uit de bus komt met 5,9% (35 woningen)!

2 Zijn deze gegevens in overeenstemming met de gegevens waarover het college beschikt? Zo nee, wat is volgens het college het juiste percentage en de hoeveelheid woningen?

3 In welk segment vallen die woningen (betaalbaar, middelduur, duur)?

Zowel het rijk als de provincie ZH stellen dat bij nieuwbouwlocaties 30% sociale
woningbouw moet worden gerealiseerd.

4 Klopt het dat naast de Leidse regio ook de gemeente Leiden niet voldoet aan de provinciale norm van 30% sociale woningbouw? Zo ja, om welke redenen?

5 Welke afspraken zijn hieromtrent met provincie en/of rijk gemaakt en hoe dwingend is de norm voor Leiden en de regio?

6 Klopt het dat Leiden, als het zich in 2010 niet gehouden heeft aan de provinciale norm, enorme bouwsubsidies misloopt? Zo ja, om welke bedragen gaat het?

Op vragen van de SP fractie kwam altijd het antwoord dat Leiden gemakkelijk genoegen kan nemen met 20% sociale woningbouw omdat dit door de regiogemeenten wordt gecompenseerd zodat het gemiddelde uitkomt op de 30% norm. Zoals blijkt uit cijfers van het LD klopt deze compensatie voor de afgelopen vijf jaar niet en zal de norm in 2010, getuige de bouwprogramma’s van de diverse gemeentes, niet gehaald worden. Bovendien zat in eerdergenoemde 20% maar een klein deel van de woningen in de ‘betaalbare klasse’.
In het korte termijn Leidse nieuwbouwprogramma zijn woningen gepland in o.a. Leiden
Noord, het Stad en Milieu project, evt. de Groenoordhallen en Lammenschans en bij de
herstructurering van de Oranjegracht Waardgracht en de Diamantbuurt.

7. Hoeveel woningen in de sociale sector worden er nog tot 2010 in deze gebieden in Leiden gebouwd en in welk segment (betaalbaar, middelduur, duur) vallen die?

8 Welke woningbouwcorporaties zijn en/of worden daarbij betrokken?

9 Volgens een citaat van wethouder Buijing uit het artikel “Komen we onze afspraken na en halen we de aantallen op termijn”. Om welke aantallen gaat het en op welke termijn worden ze gehaald?

Volgens de SP fractie is ook het college van mening dat de kernvoorraad sociale woningen in
Leiden niet mag worden aangetast. De verkoop van sociale huurwoningen moet worden
beperkt. Ook is het bekend dat vele starters op de woningmarkt, vaak jongeren en
huishoudens met lagere inkomens, maar ook alleenstaanden en senioren aangewezen zijn op
goedkope huisvesting. Recente gegevens van de woonbond en van Aedes wijzen erop dat er
steeds meer vraag komt naar betaalbare sociale huurwoningen. Dat geldt dus ook voor
Leiden!

10 Kan het college aangeven wat precies wordt bedoeld met de termen ‘sterk dominant’ en ‘kapitaalvlucht’ als het om sociale huisvesting gaat?

11 Wanneer krijgt de raad het volkshuisvestingsplan, de integrale Leidse woonvisie waarin voor de korte en lange termijn per wijk of stadsdeel de herstructureringsopgave met de daarbij behorende bouwplannen is aangegeven?

Namens de SP fractie
Paul Day