Gemeentelijk inschrijfpunt voor integratie op basisscholen

6 september 2004

Gemeentelijk inschrijfpunt voor integratie op basisscholen

Dinsdag 7 september zullen de leden van de commissie OC, Onderwijs en Cultuur, een nieuwe nota ontvangen van de Leidse SP-fractie. Hierin presenteert de fractie een doeltreffend plan om de segregatie in het Leidse basisonderwijs tegen te gaan.

Daar waar andere partijen zich nog niet aan het onderwerp wagen of een onduidelijk standpunt innemen, komt de SP met een concreet voorstel dat binnen de kaders van artikel 23 van de grondwet past. De SP stelt voor een gemeentelijk inschrijfpunt (GIP) voor Leiden op te richten zodat scholen en gemeente bindende afspraken kunnen maken om te komen tot evenwichtig gemengde scholen. Ouders worden verbonden aan een coördinator van het GIP aan wie zij hun wensen over de basisschool die zij voor hun kind(eren) willen kenbaar kunnen maken. Ook wil de SP-fractie de ouders niet het gevoel geven dat er over hun hoofden beslist wordt betreffende een spreidingsbeleid, zoals dat in andere gemeenten wel het geval is. Andere grote winstpunten in het plan zijn: de keuzemogelijkheid voor basisscholen wordt vergroot en de ouderbijdrage wordt op termijn afgeschaft.
Met de nota hoopt de SP een goede basis te leggen voor het komen tot gemengd basisonderwijs in Leiden, want samen leren is samen leven!

Voor meer informatie:
Birgitta Dolfing, tel: (071)3327213