SP- nieuwjaarslunch voor daklozen

3 januari 2005

SP- nieuwjaarslunch voor daklozen

In december wordt meer aan de minderbedeelden gedacht dan in alle andere maanden tezamen. Dat is logisch, want als we zelf lekker warm binnen zitten met de feestdagen, beseffen we pas goed wat bijvoorbeeld dak- en thuislozen missen. De Leidse SP wilde hen een goede start van het nieuwe jaar bezorgen en heeft daarom de Leidse dak- en thuislozen op1 januari een nieuwjaarslunch aangeboden. Ruim 40 mensen kwamen af op de bijeenkomst in het partijkantoor van de SP aan de Marnixstraat.

Bij binnenkomst werden de gasten verwelkomd door een uitgebreid buffet, aangeboden door diverse Leidse groenteboeren, bakkers, kaasboeren, slagerijen en individuele burgers. Broodjes met verschillende soorten kaas en vleeswaren, diverse soorten soep, Turkse pizza’s, oliebollen en fruit vonden gretig aftrek.
Na het eten konden de gasten nog uitgebreid snuffelen tussen de rekken met warme winterkleding, geschonken door de inwoners van Leiden. Een kleine oproep in deze krant leverde een grote hoeveelheid kleding op. Veel van de gasten verlieten het pand met een nieuwe outfit.

De organisatoren vreesden aanvankelijk dat wanneer er te vroeg reclame werd gemaakt voor de allereerste receptie in het nieuwe jaar, er ook daklozen uit andere steden op af zouden komen. Maar de timing was prima zodat het een echt Leids evenement bleef met mensen die elkaar vaak al kenden van de straat en elkaar in een goede sfeer een goed nieuwjaar toewensten.

De SP was heel tevreden over de bijeenkomst: “Wij willen iedereen die meegewerkt heeft om dit project een succes te maken hartelijk bedanken. Zonder de gulle giften van de winkeliers en de bewoners van Leiden was dit nooit gelukt. We zijn blij dat we het nieuwe jaar kunnen beginnen in de wetenschap dat er nog samenhang en solidariteit is in onze lokale samenleving”.