Kinderen moeten kunnen spelen, ook in Zuidwest

11 februari 2005

Kinderen moeten kunnen spelen, ook in Zuidwest

Meer dan een jaar geleden heeft de SP fractie een initiatiefvoorstel ingediend bij het college van B&W waarin zij vraagt om aandacht voor speelruimte voor kinderen bij nieuwbouwlocaties.

De SP fractie vraagt het college daarbij zich er voor in te spannen om waar mogelijk bij het aanpassen van bestemmingsplannen en/of het uitgeven van vergunningen met betrekking tot nieuwe woningbouw of herstructurering van woongebieden, een minimum van 3% van de openbare ruimte te reserveren voor buitenspeelruimte en voor de verdeling van die ruimte per wijk zoveel mogelijk aan te sluiten bij de NUSO normen terzake. De SP wil dat voor bestaande woongebieden als uitgangspunt een ‘stand-still’ geldt: de huidige situatie mag niet verder verslechteren en moet - zodra mogelijk - verbeteren. Inbreiding of verdichting mag niet ten koste gaan van buitenspeelruimte.
Het heeft naar onze mening veel te lang geduurd, maar binnenkort wordt het voorstel eindelijk in de commissie Sociale Infrastructuur en daarna in de raad besproken, al moeten we natuurlijk afwachten wat de raad van ons voorstel vindt. Ondertussen gebeurt er natuurlijk van alles in de stad, maar wat gebeurt er in de praktijk met het speelruimtebeleid van de gemeente?

Bestemmingsplan Zuidwest en speelruimte.
Leiden is bezig met het grootscheeps opknappen, verbeteren en herinrichten van diverse stadsdelen en aan de basis daarvan ligt altijd een bestemmingsplan. Dat is een vrij gedetailleerd plan dat precies aangeeft wat er op welke plek in een wijk mogelijk is, waar je wel of niet mag bouwen, hoe hoog de bebouwing mag worden etc. Als er in het bestemmingsplan staat dat een bepaald gedeelte van de wijk bedoeld is voor woondoeleinden, dan kan daar niet zomaar een bedrijf, horeca, een winkel of een sportvoorziening worden neergezet. Daarvoor heb je een wijziging van het bestemmingsplan nodig.
Als stad met een heleboel plannen pakt Leiden voortvarend een aantal oude bestemmingsplannen aan, zo ook het bestemmingsplan Leiden Zuid west.
Allerlei functies in de wijk komen aan bod: winkels, woningen, verkeer, groen en water enz. En je moet heel goed kijken om op te kunnen merken dat onder de kop ‘voorzieningen’, samen met de bestaande scholencomplexen, de Regionale Opleidingscentra, kerken, zwembaden, ook staat ‘speelvoorzieningen’. In het nieuwe bestemmingsplan worden zoals het er staat ‘de speelvoorzieningen in overeenstemming met het bestaande gebruik in het plan opgenomen’. Dat is teruggaan naar het beleid van tientallen jaren geleden, het oude bestemmingsplan dateert van 1959! Ongetwijfeld zal er in de loop der jaren het een en ander verbeterd zijn aan speelmogelijkheid voor kinderen, maar Leiden Zuidwest, een van de grootste, dichtstbevolkte wijken van Leiden, met veel kinderen in allerlei leeftijden, heeft zeker veel meer nodig dan in 1959. Het is dus voor de SP absoluut onacceptabel dat de voorzieningen op het oude niveau blijven!
In de eerste plaats voldoen de oude voorzieningen niet aan de door ons gestelde 3% norm van de openbare ruimte.
De eigen gemeentelijke conceptnota optimalisatie speelruimtebeleid na 2000, met de mooie titel "Om het kind draait alles" trekt een aantal heldere conclusies als het gaat om evaluatie van de speelruimte en het beleid.
“Er wordt in Leiden op onevenwichtige wijze voorzien in de behoefte aan speelruimte voor kinderen. In sommige Leidse wijken zijn er meer speelplaatsen dan normatief gesteld en in andere stadsdelen en buurten is er nog niet voldaan aan de speelruimtebehoefte van kinderen (Om het kind draait alles, 2000, pag. 18)”.
Als je goed kijkt betekent dat voor sommige delen van de Zuidwest, dat er vrijwel geen speelruimte is, behalve her en der een plekje met speeltoestellen, geen open trapveldjes voor de wat oudere jeugd en dat in sommige delen van de wijk, bijv. bij de Ter Haarkade, het aanwezige speelterrein voor kinderen in het nieuwe bestemmingsplan wordt volgebouwd of omgebouwd tot parkeerplaatsen zonder dat er daar wat voor terug komt. Dat kan niet, wat de SP betreft. In het hele gebied moet de 3% norm worden gerespecteerd en zodanig worden gehanteerd dat er in woongebieden op een redelijke afstand en op voor de jeugd bereikbare plekken voldoende speelruimte is. Speelruimte die ingericht is met kwalitatief goede speeltoestellen, maar ook open ruimtes waar de kinderen lekker kunnen spelen en hun fantasie de vrije loop kunnen laten. Dan maar een paar parkeerplekken minder.
Tijdens de behandeling van het initiatiefvoorstel zal de SP fractie met concrete voorstellen komen om in alle wijken waar nieuwe bestemmingsplannen een rol spelen of waar de openbare ruimte wordt heringedeeld rekening te houden met speelruimte voor kinderen.

SP fractie, Paul Day