Verklaring van het afdelingsbestuur van de SP Leiden e.o. naar aanleiding van het opstappen van de SP fractieleden Paul Day en Birgitta Dolfing

25 april 2005

Op 25 april jongstleden hebben de SP fractieleden Paul Day en Birgitta Dolfing hun vertrek uit de gemeenteraad aangekondigd. Het bestuur van de SP Leiden stelt vast dat aan dit besluit een meningsverschil ten grondslag ligt over de werkwijze van de fractie tussen de opgestapte raadsleden en een deel van de afdeling.

Helaas heeft dit conflict ook geleid tot grote persoonlijke tegenstellingen. Ondanks de inzet van het bestuur is het helaas niet gelukt om de meningsverschillen te overbruggen. Uiteindelijk voelde de opgestapte SP raadsleden zich onvoldoende gesteund door de overgrote meerderheid van een algemene ledenvergadering gehouden op 18 april jongstleden.

Het bestuur van de SP betreurt deze gang van zaken ten zeerste, evenals het feit dat de SP leden en haar kiezers deze ontwikkelingen uit de pers hebben moeten vernemen. Tegelijkertijd is het bestuur verheugd dat Erwin Tak bereid is als fractielid aan te blijven, evenals ons duo-raadslid Harry Schoch en fractieassistente Eva de Bakker.
Het bestuur bedankt Paul en Birgitta voor hun langdurige inzet in de gemeenteraad en de afdeling en hoopt dat zij een actieve bijdrage zullen blijven leveren aan de uitvoering van de SP idealen.

De komende dagen en tijdens de ledenvergadering op 28 april a.s. zullen bestuur en leden van de afdeling zich buigen over de opvolging van Paul en Birgitta.
Het zal voor iedereen duidelijk zijn dat deze taak zorgvuldig zal worden aangepakt, zodat de SP in Leiden de komende tijd op volle kracht door kan gaan. Ondanks de gerezen moeilijkheden is de SP Leiden vastbesloten om zich te blijven inzetten voor het verwezenlijken van haar doelstellingen en programma.