Drie Leidenaren in landelijk bestuur

28 mei 2005

Drie Leidenaren in landelijk bestuur

Zaterdag 28 mei hield de SP haar jaarlijkse congres in Nijmegen, waarop een nieuw landelijk Partijbestuur is gekozen. Naast de afwezigheid van Jan Marijnissen (hij is geveld door een hernia) was één van de opvallendste gebeurtenissen op het congres de verkiezing van drie leden van de Leidse SP-afdeling in het landelijke Partijbestuur van de SP.

Paul Ulenbelt. (53)
Was in het jaar dat de SP werd opgericht (1972) voorzitter van de Groninger Studentenbond. Werkte daarna bij de jongerenorganisatie van het NVV, bij de wetenschapswinkel van de Universiteit van Amsterdam en bij FNV Bondgenoten. Is nu medewerker Sociale Zaken bij de Tweede Kamerfractie van de SP.

Cor Vergeer (58)
Stond aan de wieg van de SP bij de oprichting in 1972. Zat 20 jaar als fractievoorzitter van de SP in de Leidse gemeenteraad, een periode waarin de fractie naar vijf zetels groeide. Gaf leiding aan vele roemruchte acties in Leiden en omgeving, zoals voor behoud van volkstuinen en tegen sloop van sociale woningbouw. Werkt als docent bij de HBO Personeel en Arbeid van InHolland.

Driek van Vugt (25)
In 1998 als 18-jarige voor de SP in de Leidse gemeenteraad gekozen. Was toen het jongste raadslid ooit in de parlementaire geschiedenis van Nederland. Werd daarna de jongste Nederlandse senator ooit. In de Eerste Kamer zorgde hij ervoor dat verstandelijk gehandicapten nu aanspraak kunnen maken op een woonvoorziening. Sinds 2003 is hij landelijk voorzitter van ROOD, de jongerenorganisatie van de SP, waar hij leiding gaf aan veel acties, zoals de bezettingscampagne tegen woningnood.

Voor eventuele verdere info: Driek van Vugt, 06-53149477, driek@tomaatnet.nl