Column: Schoon schip volgens de VVD

28 augustus 2005

Column: Schoon schip volgens de VVD

Als het aan de VVD ligt, zullend de komende tijd 60.000 Leidenaren hun huis uitgejaagd worden. Op hun website vermeldt de partij dat als ze de halve stad konden slopen, “we tenminste echt schoon schip kunnen maken”.

Dat iemand zoiets in nuchtere toestand durft te beweren!
Want de VVD-raadslid Frederik Zevenbergen heeft ook duidelijk voor ogen wíe dan de straat opmoeten. Ze verzuchtten dat de gemeente niet kan sturen op de ‘kwaliteit’ van de bewoner. In de volgende regel wordt dat verduidelijkt: alleen mensen met hogere inkomens mogen blijven.

En de sloopgeest van Zevenbergen gaat ondertussen rustig door met de afspraak om nog eens 1.100 woningen tegen de vlakte te smijten. De inwoners zullen maar in Valkenburg moeten gaan wonen, want in de pas verschenen Woonvisie is er geen ruimte om al die woningen terug te bouwen.

De ‘kwaliteit’ van de gemiddelde Leidenaar gaat ook met sprongen vooruit. Exact een jaar geleden kopte het Leidsch Dagblad met “Duur bouwen: Leiden spant de kroon”. De laatste vijf jaar waren er slechts 35 betaalbare woningen gebouwd. Tegenover 1 betaalbare kwamen er 19 dure huizen bij. Waar zijn we nou helemaal mee bezig?

Deze vraag wordt nog groter als de VVD beweert dat er meer seniorenwoningen moeten komen. Uiteraard: daar is iedereen het over eens. In Zuidhoven bijvoorbeeld staan erg mooie seniorenwoningen, tweekamers mét douche en keuken. Maar nee, die moeten van het College maar tegen de vlakte.

Wat dit College vergeet, is dat veel mensen steeds meer geld kwijt zijn aan hun huis. Dat terwijl de inkomens nauwelijks gestegen zijn - voor modale mensen. Ook wordt regelmatig onderhoud vergeten, want hoe kan het dan nu opeens meer dan 4000 huizen in Leiden van slechte kwaliteit zijn?

Gelukkig hoeft U maar één ding niet te vergeten. We hoeven niet de halve stad te slopen, want er is maar één plek waar schoon schip gemaakt moet worden. Over 27 weken kunt U het Stadhuis schoonvegen. En wilt U een betaalbaar huis in een leuke buurt, reken dan niet op dit College van PvdA, D66, GroenLinks en de VVD.

Louk Rademaker, interim-voorzitter SP Leiden
leiden@sp.nl, 06-25563389