SP wil uitkering voor minderjarige illegalen

28 augustus 2005

SP wil uitkering voor minderjarige illegalen

Na schriftelijke vragen aan het College is de SP bijna tevreden maar nog niet helemaal, omdat niet onomstotelijk vast staat dat illegale minderjarigen ook werkelijk een uitkering in Leiden krijgen. De SP zal het College in de komende raadsvergadering oproepen de uitkeringen te geven.

Hans HendriksDe voorzieningenrechter van de Centrale Raad van Beroep (CRvB) heeft in zijn uitspraak van 8 augustus 2005 opgemerkt dat er mogelijk een uitzondering moet worden gemaakt voor kinderen van niet illegale ouders die geen uitkering krijgen.
Ter zitting bleken de partijen het erover eens dat er sprake was van zeer dringende redenen. De voorzieningenrechter van de CRvB beoordeelt in een situatie als deze of er in de hoofdprocedure een redelijke kans is op toekenning. Als dat het geval is wordt een voorziening getroffen. De voorzieningenrechter heeft geoordeeld dat er inderdaad een goede kans is dat positief op het ingestelde beroep zal worden beslist en heeft om die reden een voorziening getroffen. Deze voorziening heeft echter een tijdelijk karakter.
De voorzieningenrechter had ook kunnen besluiten om een definitieve beslissing te nemen, maar heeft daar nadrukkelijk van afgezien. Dat zal de meervoudige kamer moeten doen over ongeveer een maand of twee.

Daar wil de SP niet op wachten en verzoekt het college om tot uitkering over te gaan. Uit antwoordt van het College valt te lezen dat mogelijk tot uitkering zal worden over gegaan. Dit gaat de SP niet ver genoeg. Er moet recht komen op een uitkering. Daarom zal gemeenteraadslid Hendriks bij de eerste zitting van de gemeenteraad in September dan ook met een motie van die strekking komen.

Inlichtingen: Hans Hendriks, tel. 5219153 of 06-28760125, hhendriks@tomaatnet.nl