Zuidhoven misschien gered

19 september 2005

Zuidhoven misschien gered

De SP heeft dit weekend alle bewoners van Zuidhoven gevraagd of zij voor of tegen de sloop zijn. Die gegevens zal de SP inzetten om corporatie Ons Doel te houden aan haar toezegging: Geen sloop als de meerderheid daar tegen is.

Maandagavond 19 september zal de corporatie haar eigen onderzoek presenteren. Ook Ons Doel heeft namelijk de sloopvraag aan alle bewoners gesteld. En als inderdaad een meerderheid tegen de sloop, kunnen vanavond al definitief de plannen verworpen worden. De bewonersavond begint om 20 uur in het Vijfhovenhuis aan de Hoflaan 169.

Straatnaambordje aan de Boshuizerkade

SP-voorzitter Louk Rademaker: “We hebben nog niet iedereen gesproken, maar er tekent zich al een grote meerderheid tegen sloop af. Ons Doel moet dan het lef hebben om daadwerkelijk de sloop een halt toe te roepen. Maar daarmee is nog niet de hele wijk gered: ook corporatie Portaal moet naar de bewoners luisteren.”

Achtergrond

Begin 2005 werden, na jarenlange gesprekken met buurtbewoners, door de gemeente en corporatie Portaal en Ons Doel de plannen gepresenteerd tot sloop van een gedeelte van de ‘Vijfhoven’. Alleen de flats van vier verdiepingen en de seniorenwoningen moesten plat. Zogenaamd omdat de woningen niet meer van deze tijd waren. De overige woningen – flats van drie verdiepingen en eengezinswoningen – worden gerenoveerd.

Plattegrond van Zuidhoven

Daarop trok de SP samen met veel buurtbewoners ten strijde. Een onderzoek naar de kwaliteit van de woningen wees uit dat ze nog minstens 25 jaar mee konden. Vele buurtbewoners ondertekenden de bezwaarschriften die door de SP opgesteld waren: “Als burger van Leiden en als bewoner van de ‘Zuidhoven’ heb ik een goed advies voor uw College en in het bijzonder voor wethouder Hillebrand: woningnood bestrijdt je niet door afbraak van goede en naar verhouding goedkope woningen, maar door betaalbare nieuwbouw en renovatie!”

Corporatie Ons Doel, door de SP meerdere malen uitgeroepen tot meest sociale corporatie van Leiden, gaf aan wel oog te hebben voor de bezwaren van de bewoners. Zij zegden toe dat als een meerderheid tegen de sloop is, het niet door gaat. Maar niet de hele wijk is van Ons Doel. Alleen de flats langs de Boshuizerkade en de Boshof, Duinhof en Meerhof zijn van Ons Doel. De flats langs de Hoflaan en de woningen in de Akkerhof en Weidehof zijn van Portaal.

Meer informatie: Louk Rademaker, 06-25563389, leiden@sp.nl
7 april 2005: SP trekt samen met bewoners Zuidhoven de wijk in