Leonarduskerk bedreigd met ontruiming

2 oktober 2005

Leonarduskerk bedreigd met ontruiming

Op zaterdag 1 oktober hebben leden van de SP, de Fabel van de Illegaal en de Kraakgroep Leiden, actie gevoerd tegen de ontruiming van de Leonarduskerk. Zij deden dit bij de traditionele 3 oktober Taptoe.

Actievoerder houden het spandoek omhoog.

De Leonarduskerk is onlangs gekraakt door de bovengenoemde groepen om onderdak te bieden aan vluchtelingen. Mensen die in de tweede procedure zitten, krijgen van de rijksoverheid geen onderdak en inkomen. Ook de gemeente biedt hen niets aan. De Leonarduskerk moest onderdak bieden aan deze mensen.

Burgemeester Lenferink wordt door actievoerders aangesproken.

De burgemeester heeft besloten dat de Leonarduskerk ontruimd moet worden. Hij gebruikt hiervoor het argument dat de kerk al in gebruik genomen was door een toneelgezelschap. De bezetters van de Leonarduskerk respecteren het toneelgezelschap en vinden dat zij recht hebben op een oefenruimte. Woordvoerder Bart van der Steen: ‘Het gaat ons niet om de Leonarduskerk, wij willen gewoon onderdak bieden aan vluchtelingen. En daarvoor hebben wij een pand nodig.”

Geen gezinnen op straat!
1 oktober: Geen gezinnen op straat!

De actievoerders hebben flyers uitgedeeld en droegen een spandoek met zich mee waarop omstanders enthousiast reageerden. Een reactie: “Dit is toch niet normaal wat de gemeente doet? Vluchtelingen zijn ook mensen en mensen kun je niet zomaar op straat zetten. Gemeente, doe er wat aan!”

Meer informatie: Bart van der Steen, 06-19248926, roodleiden@sp.nl