Snelle oplossing voor Muziekhuis weggestemd

11 november 2005

Snelle oplossing voor Muziekhuis weggestemd

Het SP-voorstel om voor 1 januari een nieuwe locatie voor te dragen voor het Muziekhuis is weggestemd door de PvdA, VVD en D66. Duoraadslid Eva de Bakker: "Een streefdatum is nodig om te voorkomen dat de organisaties over de kop gaan. Ik ben dan ook erg teleurgesteld in de meerderheid van de gemeenteraad. Blijkbaar blijven zij liever praten en daar hebben de muziekorganisaties nu net niks aan!”

En dat gebeurde: terwijl de gemeenteraad binnen de vergadering hervatte speelden verschillende Leidse muzikanten op het Stadhuisplein. Dit mini-festival werd georganiseerd door SP en LVP (Leidse Vereniging van Popmuzikanten). De LVP is een gebruiker van het Muziekhuis, maar dit Muziekhuis aan de Middelstegracht kan niet langer gebruikt worden vanwege brandonveiligheid en onvoldoende geluidsisolatie. Een taak waar de gemeente verantwoordelijk voor is. Er zijn nu verschillende onderzoeken ingesteld en er wordt veel gepraat. “Tijd om daad bij het woord te voegen en te beslissen wanneer het onderzoek klaar moet zijn!”, aldus SP’er Eva de Bakker, “bijna alle raadsleden vinden dat haast is geboden, maar niemand noemt een einddatum. De SP vindt dat uiterlijk 1 januari 2006 het onderzoek afgerond moet zijn. Dan kunnen de verenigingen van het Muziekhuis weer bands programmeren en doen waar ze voor opgericht zijn: muziek maken en beluisteren.”

Een succesvol Protestival

In de Raadzaal presenteerde de SP een motie met die strekking. Ondanks het feit dat er op 22 november verder gepraat wordt over het Muziekhuis, wilde de SP alvast duidelijkheid creëren voor betrokkenen en een signaal geven dat praten niet voldoende is. “Een streefdatum is nodig om te voorkomen dat de organisaties over de kop gaan. Ik ben dan ook erg teleurgesteld in de meerderheid van de gemeenteraad. Blijkbaar blijven zij liever praten en daar hebben de muziekorganisaties nu net niks aan!” zei Eva de Bakker na afloop van de stemming. Met 18 stemmen voor en 20 stemmen tegen is de SP-motie verworpen. VVD, D66 en PvdA stemden tegen. “Vooral van de PvdA vind ik het flauw. Zij gaven aan het een symphatiek idee te vinden, maar stemmen dan toch tegen. Heel jammer, vooral voor muziek makend en muziekminnend Leiden.”

Meer informatie: Eva de Bakker, leiden@sp.nl
'Protestival’ LVP en SP groot succes (8 november 2005)