"Kunst is meer dan een product"

15 december 2005

"Kunst is meer dan een product"

“Deze nota zou beter passen binnen een toerismebeleid, dan in een kunst en cultuur beleid. De nota is geschreven voor toeristen die Leiden bezoeken, maar niet voor de Leidenaren zélf! Kunst wordt gezien als een product. Voor de SP zijn kunst en cultuur echter veel meer, namelijk een belangrijke pijler in onze samenleving.” Dit waren de woorden van SP’er Eva de Bakker over de nieuwe Cultuurnota tijdens de commissievergadering van dinsdag 13 december.

Eva de BakkerDinsdag 13 december is er in de raadscommissie Onderwijs en Cultuur gesproken over de nieuwe Cultuurnota. De SP was de meest kritische partij en gaf aan veel punten te missen.
Het nieuwe cultuurbeleid zal opgehangen worden aan 3 speerpunten te weten: culturele innovatie, cultuureducatie en cultuurtoerisme. Vooral op dit laatste punt ligt te veel nadruk volgens de SP. “De culturele schoonheid van Leiden is iets om trots op te zijn en in die zin is cultuurtoerisme een belangrijke paragraaf, maar om het volledige kunst en cultuurbeleid er aan op te hangen gaat veel te ver”, aldus SP woordvoerder Eva de Bakker, “Het zorg dragen voor het huidige aanbod en dus cultuurbehoud, missen wij. Zeker gezien de geschiedenis van de X en de recente bestaansonzekerheid van de gebruikers van het Muziekhuis. De SP zou graag een beleid zien rond popcultuur met daarin o.a.Stampod, het Muziekhuis en het LVC. Popcultuur wordt nu niet eens genoemd! “
Het Protestival van de SP in november 2005.

Eva vervolgt: “Ook de beeldend kunstenaars komen er bekaaid vanaf. Amateurkunst wordt omschreven als een verzameling kleine subsidies! Dit is voor de SP onacceptabel. Kunst is veel meer dan een ‘product’ en het publiek is meer dan ‘consument’. Broedplaatsen en amateurkunst zijn van groot belang in onze samenleving en de wethouder gaat hier totaal aan voorbij. En inhoudelijk debat over wat kunst dan wél is, daar lijkt geen enkele partij noch de wethouder zich aan te wagen. Er wordt te snel alleen gesproken over geld en waar welke subsidie ingetrokken moet worden, jammer.”

“Deze nota is een gemiste kans om een breed publiek aan te spreken en in te gaan op de verschillende vormen en uitingen van cultuur. Dit is een kader wat is meegegeven door de gemeenteraad, maar de wethouder gaat er nauwelijks op in. De SP ziet graag een actief beleid om kunst en cultuur,ook buiten de singels, in de wijken te brengen. Helaas zijn ,volgens de wethouder en zijn nota, de toeristen van buiten Leiden belangrijker dan de Leidenaren en de Leidse kunstenaars zelf.”

Meer informatie: Mail naar leiden@sp.nl