Commissie Cultuur luistert niet naar insprekers en trapt in de verkiezingsstunt van de PvdA

21 februari 2006

Eva spreektDinsdagavond werd er in de raadcommissie Cultuur verder gepraat over het plan van PvdA en CDA om te komen tot een groot nieuw te bouwen poppodium. In dat nieuwe gebouw zouden alle popculturele Leidse instellingen (zoals LVC, LVP, X, HotHouse, Q-bus, en vele anderen) een plaats moeten krijgen. Er waren een aantal insprekers, waarvan met name Dhr. Witteman van de X de nieuwe plannen niet zag zitten. Dhr. Snelders van het LVC miste vooral zekerheden voor zijn organisatie. De SP heeft duidelijk gemaakt waarom zij niets ziet in de plannen, die ook nog eens een korte termijnoplossingen in de weg staan.

Eva de Bakker heeft namens de SP het woord gevoerd in de commisie, en zij is teleurgesteld in de gang van zaken: "Hoe komt het dat de huidige werkelijkheid voor de poppodia niet goed is, hoe komt het dat de LVC-kavel in de Aalmarkt niet voldoet? Daar heb ik wel een antwoord op. De PvdA komt nu opeens met een plan, maar ze maken al jaren deel uit van het college, en ze hebben al die tijd nagelaten een goed beleid op muziek- en popcultuur neer te zetten! Keer op keer hebben ze gekozen voor prestigeprojecten zoals het Aalmarktproject, maar de kleinere intiatieven zoals muziekinstellingen hebben ze niet genoeg aandacht gegeven. Het LVC wordt al 10 jaar lang nieuwbouw beloofd, en dat zou in 2006 eindelijk werkelijkheid worden. Maar PvdA-wethouder Hillebrand heeft in de loop van de planning van het Aalmarktproject woningen pal naast de nieuwbouw van het LVC gepland. Vervolgens grijpt de PvdA dit weer aan om het nieuwbouw-plan te vergoeilijken. Dat is toch de wereld op zijn kop!" De Bakker vervolgt: "Nu komt vlak voor de verkiezingen deze oplossing als een konijn uit de hoge hoed, een schijnheilig konijn, zoals ik eerder heb gezegd. Gelukkig hebben GroenLinks en D66 ook gezegd dat het een stunt en een luchtballon is. Ik vind het onbeschoft van de opstellers van het plan, dat er zo gesolt wordt met de vrijwilligers en medewerkers van de betreffende instellingen!"

Tijdens de commissievergadering heeft de CU wel bedenkingen, maar bleken SP, GroenLinks en LWG/De Groenen de enigen te zijn die niet meegaan met de plannen van CDA en PvdA. "Dat het CDA mee doet met de plannen van de PvdA stelt me teleur. Het lijkt erop dat zij met vervroegde collegeonderhandelingen bezig zijn," reageert De Bakker. "Ongelooflijk dat de andere partijen in die stunt trappen. En op die manier de insprekers en de betrokken instellingen niet serieus nemen. D66 noemt het een luchtballon, maar stemt vervolgens wel in!"

"Dit plan gaat ten koste gaat van de diversiteit van de popmuziek in onze stad. Alle muziekinstellingen moeten in hetzelfde pand, een simpele rekensom laat al zien dat Leiden minder podia overhoudt. Bovendien zijn er kleine initiatieven nodig om de grote te kunnen voeden, en willen niet alle bezoekers en muzikanten in één pand," aldus Eva de Bakker. "Vandaar dat ik de vergelijking met het Paard in Den Haag slecht vind. Den Haag kent namelijk verspreid over de stad kleine zaaltjes en mogelijkheden om te oefenen, een concert te bezoeken of muziek te beluisteren. Zo zal de situatie in Leiden niet zijn. In Leiden komt met dit PvdA/CDA-plan maar één enkel pand in Leiden en verder niets! Daarnaast biedt dit plan absoluut geen oplossing voor de nijpende situatie die er nu is. Sterker nog, dit nieuwe plan doorkruist de kort termijn oplossing en zet alles wéér eens op losse schroeven. De SP zegt: trap er niet in, luister naar de betrokken instellingen en kijk eerst naar de mogelijkheden voor nu! Als dat namelijk niet gebeurt zullen er veel muzikale organisaties, die al jaren in Leiden actief zijn over de kop gaan. Dat mogen we niet laten gebeuren!"