Bewoners Bockhorst tegen betaald parkeren

15 maart 2006

Bewoners Bockhorst tegen betaald parkeren

Meer dan honderd bewoners hebben zich vanavond uitgesproken tegen betaald parkeren in hun wijk. De wijk kampt al jaren met parkeeroverlast van de naastgelegen bedrijven. Louk Rademaker, raadslid van de SP, was bij de bijeenkomst in het buurthuis: “De parkeeroverlast moet aangepakt worden, maar daar moeten de wijkbewoners niet voor betalen!”
Stampvolle zaal in buurthuis Morschwijk
Stampvolle zaal in buurthuis Morschwijk.

Afgelopen september had Bart Singeling, bewoner in de wijk, een zogenaamd ‘burgerinitiatief’ opgesteld. “We waren al jaren bezig met de parkeeroverlast in onze wijk. Het burgerinitiatief was een breekijzer: daardoor staat het nu op de agenda. Wij hebben een zogenaamde ‘blauwe zone’ voorgesteld, waar bezoekers zo’n blauwe parkeerschijf voorin de auto moeten leggen. Dat betekent: maximaal 1 of 1,5 uur daar parkeren. Daarnaast willen wij uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen in de wijk, zonder dat daarvoor groen opgeofferd hoeft te worden.”

De gemeenteraad heeft echter in februari besloten dat een ‘blauwe zone’ niet mogelijk was. Toch gaat de gemeente kijken naar eventueel betaald parkeren, om ongewenste auto’s te weren. Dat heeft veel kwaad bloed gezet bij de bewoners. Vanavond kwamen meer dan honderd bewoners samen in het buurthuis om er over te praten.

Bedrijven zijn verantwoordelijk
Rademaker (SP): “Veel mensen zeggen terecht: Waarom moeten wij betalen als de bedrijven verantwoordelijk zijn voor het probleem? Terwijl de wijk stampvol is, staan de naastgelegen parkeergarages voor het grootste deel leeg. De gemeente moet dan ook de bedrijven opdragen hun werknemers in hun eigen garages te laten parkeren.”

Renate Tuijten en Bart Singeling
Renate Tuijten (Voorzitter buurtvereniging Bockhorst) en Bart Singeling (Indiener Burgerinitiatief)

Bewoners in de wijk verwachten daar niet veel van. Één van de inwoners zei: “De bedrijven hebben er geen belang bij om het probleem op te lossen. Ze zullen niet vrijwillig een stap zetten.” Voorzitter van de buurtvereniging Renate Tuijten kan melden dat de meeste bedrijven nooit gereageerd hebben op brieven van de buurt.

Betalen NEE, vignetten JA!
De discussie ging in de loop van de avond een positieve kant uit. Het voorstel werd geopperd om vignetten te maken voor de bewoners van de Bockhorst. Daarmee mogen zij parkeren in hun wijk, auto’s zonder vignet krijgen een boete. Louk Rademaker (SP): “Aan het eind van de avond bleek dat iedereen dit een goed plan vond, mits het gratis is. Daar gaan we zeker werk van maken in de gemeenteraad.” De VVD, vertegenwoordigd door Arend-Jan Sleijster, steunt dit plan ook. Conny Broeyer van de PvdA nam geen standpunt in, wat haar door het publiek niet in dank afgenomen werd. “U bent weer echt zo’n politicus!”

De avond werd afgesloten met een stemronde. “De SP gaat alleen akkoord met betaald parkeren als tweederde van de bewoners het daarmee eens is. Vanavond stemde de wijk unaniem tegen betaald parkeren. De SP is dus tegen betaald parkeren in de Bockhorst,” aldus SP-raadslid Louk Rademaker.

Meer informatie: Louk Rademaker, lrademaker@tomaatnet.nl, 06-25563389