Burgemeester: College PvdA+SP+GrL+CU

15 maart 2006

Burgemeester: College PvdA+SP+GrL+CU

Burgemeester LenferinkBurgemeester Lenferink zal morgenavond de gemeenteraad voorstellen om te beginnen met college-onderhandelingen. Het beoogd college zou bestaan uit PvdA, SP, GroenLinks en de ChristenUnie. "Bij de partijen bestaat de bereidheid om op politiek gevoelige onderwerpen zoals de RijnGouweLijn, de Oostvlietpolder en Volkshuisvesting overeenstemming te bereiken." Daarmee is weer een nieuwe stap gezet in de richting van een links college in Leiden.

Burgemeester Lenferink: "Op 14 maart jongstleden heeft een verkennend gesprek plaatsgevonden met de fractievoorzitters van PvdA, SP, GroenLinks en ChristenUnie. In dit gesprek stond de bereidheid van deze partijen om op een aantal politiek gevoelige onderwerpen tot overeenstemming te komen centraal. Het gaat hierbij (in willekeurige volgorde) om: bereikbaarheid en mobiliteit (o.a. RijnGouweLijn, parkeerbeleid en openbaar vervoer), de Oostvlietpolder, de Woonvisie, de reïntegratie van bijstandsgerechtigden, de organisatie en omvang van het welzijnswerk en de gebiedsuitbreiding van de zondagsopenstelling. De partijen hebben de bereidheid uitgesproken om op deze onderwerpen tot overeenstemming te willen komen.

De partijen hebben nogmaals uitgesproken te willen komen tot een nieuwe, opener, meer extern gerichte, bestuursstijl en –cultuur, waarbij zij uitdrukkelijk hebben aangegeven een college te willen vormen voor alle Leidenaren."

De PvdA, SP, GroenLinks en de ChristenUnie zullen na de raadsvergadering van donderdagavond de onderhandelingen beginnen.

Meer informatie: Antoine Theeuwen, antoine_theeuwen@wanadoo.nl, 071-5215130