Gemeente onderzoekt groot poppodium, maar geen oplossing voor nu

6 maart 2006

Gemeente onderzoekt groot poppodium, maar geen oplossing voor nu

Nu de gemeenteraad heeft gekozen om de mogelijkheid te onderzoeken om alle Leidse pop- en wereldmuziekinitiatieven in één groot gebouw te stoppen, maar op de korte termijn niks te doen, maakt een gedeelte van de betrokken organisaties zich zorgen.Het 'Protestival' van de SP

“Dit blijkt ondermeer uit reacties die ik heb gekregen naar aanleiding van een besloten bespreking tussen wethouder Hessing en de muziekpodia, vorige week. Politieke partijen waren hiervoor niet uitgenodigd, maar De Haan van het CDA mocht wel zijn plannen voor een groot nieuw poppodium toelichten”, aldus cultuurwoordvoerder van de SP Eva de Bakker. “Uit de bespreking bleek dat de gemeente nog niet kon zeggen over hoeveel vierkante meter de plannen gingen en over wat er op korte termijn moet gebeuren. Kortom, we zijn weer terug bij af. Sommige organisaties moeten nog maar afwachten of zij, wanneer een eventueel nieuw pand klaar is, überhaupt nog wel bestaan!”

In de laatste gemeenteraadsvergadering werd een initiatiefvoorstel van PvdA en CDA aangenomen, waarmee werd besloten alle pop- en wereldmuziekorganisaties mogelijk te concentreren op één plek. De SP is hier geen voorstander van, omdat de concentratie van het muzikale leven in Leiden in één gebouw ten koste zal gaan van de diversiteit. Bovendien doorkruist het alle eerdere plannen: “we waren na jaren eindelijk op weg om voor álle muzieksoorten in Leiden snel een passend onderkomen te vinden, maar alles staat nu weer op losse schroeven. Het is heel kwalijk dat het water sommige organisaties aan de lippen staat, maar dat er nu dus weer niets gedaan wordt op korte termijn!”, aldus De Bakker.
Eva de Bakker
“Er wordt weer gepraat, bijvoorbeeld over een ‘programma van eisen’ voor het nieuwe pand. Maar wat heb je daaraan als straks de desbetreffende instellingen niet meer bestaan? Voordat het nieuwe pand er is, zijn zeker 4 á 5 jaar verstreken. Momenteel kan er geen versterkte popmuziek geprogrammeerd worden buiten het LVC om. Ik blijf er op hameren dat er nu iets moet gebeuren! Wat te denken van de vele vrijwilligers die met moeite de motivatie kunnen opbrengen om door te blijven gaan? Sommigen zullen afhaken hierdoor. En dat allemaal omdat er eerst gepraat moet worden over geld voor een mega-plan. Blijkbaar is dat wat de meederheid van de partijen wil: eerst het grote geld voor later, dan pas de oplossingen voor nu. Een omgekeerde gang van zaken!” aldus raadskandidaat De Bakker. “De meeste partijen proberen momenteel goede sier te maken met hun steun voor de muziek in Leiden, maar in werkelijkheid laten ze organisaties aan hun lot over.”

Meer informatie: Eva de Bakker, evadebakker@hetnet.nl