Openbaar Vervoer moet gratis volgens de SP

1 maart 2006

Openbaar Vervoer moet gratis volgens de SP

Openbaar Vervoer
Voor 2,5 miljoen euro per jaar kunnen alle Leidse bussen gratis. De SP is een groot voorstander van gratis openbaar vervoer. Lijsttrekker Antoine Theeuwen: “Het geld van de RijnGouweLijn kunnen we beter gebruiken om onze stadsbussen gratis en schoner te maken.”

Gratis openbaar vervoer heeft vrijwel alleen maar voordelen, volgens Theeuwen. “De proef met de gratis bus een jaar geleden heeft uitgewezen dat het leidt tot minder drukte op de weg. Het helpt ouderen om uit een sociaal isolement te komen. Én het levert een forse verbetering voor het milieu en de volksgezondheid op. Daarnaast is op die manier minder geld nodig voor parkeergarages en wegen.”

Het grote argument tegen gratis openbaar vervoer zijn altijd de kosten geweest. “We hebben daarom gekeken naar het Belgische voorbeeld. In Hasselt is al het openbaar vervoer gratis. En dat is een groot succes geworden, zodat er geen nieuwe rondweg aanlegd is. Als ik de kosten van Hasselt doortrek naar Leiden, zal het uitkomen op 2,5 miljoen per jaar. Dat staat in schril contrast met de kosten die voor de RGL gemaakt gaan worden, 35 miljoen euro! En zoals dat gaat met dit soort grote projecten wordt het waarschijnlijk nog veel meer. Voor dat geld kunnen we meer, kleinere en bovenal schonere busjes laten rijden met roetfilters en gratis!”

Meer informatie: Antoine Theeuwen: 071-5215130, antoine_theeuwen@wanadoo.nl