SP vraagt om meer politieke steun voor vluchtelingen

2 maart 2006

SP vraagt om meer politieke steun voor vluchtelingen

Aanstaande zaterdag 4 maart zal de SP meedoen aan een demonstratie in Leiden om wederom aandacht te vragen voor de inhumane omstandigheden waar veel vluchtelingen zich in bevinden. Na het kraken van de Leonarduskerk in september vorig jaar als noodoplossing voor op straat gezetten vluchtelingen, wat na een week werd beëindigd, is er weinig verbeterd aan de omstandigheden. Na de vijfde zelfdoding in het AZC aan de Rijnsburgerweg is het wederom tijd om tot actie over te gaan.
Leiden, Stad van Vluchtelingen?

Initiatiefnemer van de demonstratie is Our Future (een organisatie van schoolgaande jongeren van gedumpte vluchtelingengezinnen). Ondersteuning wordt geboden door Kraakgroep Leiden, De Fabel van de illegaal en ROOD, de jongerenorganisatie van de SP. Zij zullen vragen om het stoppen van het op straat zetten van vluchtelingen en pleiten voor goede gemeentelijke opvang.

Inmiddels hebben 113 gemeenten in Nederland zich uitgesproken tégen het beleid van minister Verdonk. Leiden heeft zich, ondanks GroenLinks -wethouder De Boer, (nog) niet bij die 113 gemeenten aangesloten. De SP wil door meedoen aan deze demonstratie wijzen op de onmenselijke toestanden die het beleid met zich meebrengt. Zij roept daarnaast sympathisanten en alle politieke partijen op om mee te doen en daarmee het politieke draagvlak te vergroten. De demonstratie begint om 13:30 uur bij het Centraal Station in Leiden.

Meer informatie bij: Eva de Bakker, leiden@sp.nl