“Afscheidspresentje” van Hessing: Scheltema duurder

22 april 2006

“Afscheidspresentje” van Hessing: Scheltema duurder

Eva de BakkerWoensdag heeft oud-wethouder Hessing openbaar gemaakt, wat de commissie Cultuur al langer wist, maar geheim diende te houden. De verbouwing aan het Scheltemacomplex is veel duurder uitgevallen dan was begroot. “Niet netjes om op je laatste dag als wethouder dit achter te laten. Dit had veel eerder openbaar gemaakt moeten en kunnen worden,” aldus SP-raadslid Eva de Bakker.

In november 2005 heeft oud-wethouder Hessing van D’66 in een geheim gedeelte van een commissievergadering, medegedeeld dat de verbouwing van het Scheltemacomplex fors duurder zou zijn. Ruud Hessing kon toen nog geen getallen noemen. “Hij dacht dat er sprake zou zijn van een paar ton. Nu blijkt het 1,2 miljoen te zijn!” zegt SP raadslid De Bakker.

“Door verschillende partijen is gevraagd waarom het geheim moest blijven en wanneer deze financiële tegenvaller dan wél openbaar gemaakt kon worden. Hessing gaf aan een onderzoek te zijn gestart. Hij wilde de eerste resultaten daarvan afwachten alvorens het naar buiten te brengen. Hij zei te verwachten dat dat binnen enkele weken zou zijn. Ik hoor het hem nog zeggen: “Het is een kwestie van weken.” Inmiddels zijn we 5 maanden verder. Achter de schermen heb ik eerder aangegeven dat de informatie openbaar moest worden, maar er gebeurde niets!”

“Om op je laatste werkdag als wethouder dit achter te laten, had ik niet verwacht van Hessing. Zijn voorganger Pechtold heeft namelijk ook van die “lijken” achter gelaten waar Hessing geconfronteerd mee werd. Nu doet hij hetzelfde, erg flauw,” vervolgt Eva de Bakker, “Hij laat Leiden zitten met een financiëel fiasco en geeft anderen hiervan de schuld. Hijzelf is geen wethouder meer en knijpt er tussenuit!”

Eva de Bakker, evadebakker@hetnet.nl