Leden van de SP stemmen in met het collegeakkoord

11 april 2006

Leden van de SP stemmen in met het collegeakkoord

Op maandagavond 10 april heeft de algemene ledenvergadering van de SP ingestemd met het collegeakkoord tussen SP, PvdA, GroenLinks en ChristenUnie. Hiermee volgt de afronding van drie weken intensief onderhandelen tussen de vier partijen.

De ALV sprak ook haar complimenten uit voor de inzet en het werk van de twee onderhandelaars fractielid Roos van Gelderen en fractievoorzitter Antoine Theeuwen. Deze laatste is blij dat het akkoord met 2/3e meerderheid door de leden is ondersteund: ”het was een pittige maar eerlijke discussie. Veel leden gaven aan dat de afweging moeilijk was. De meerderheid stond uiteindelijk toch achter het bereikte akkoord, en achter de mogelijkheid voor de SP om als collegepartij een sociaal, rechtvaardig en eerlijk beleid te gaan voeren”. Maar ook de kritiekpunten die vanuit de ALV naar voren werden gebracht worden niet vergeten. “Het compromis rond de Oostvlietpolder en zorgen over woningbouw zijn luid en duidelijk overgekomen. We zullen er de komende vier jaar alles aan doen om op die gebieden het maximale resultaat te bereiken”.

Nadat de ALV akkoord was gegaan met deelname aan het college, stelden de twee kandidaat-wethouders zich voor. Paul Jonas wees op de kansen die dit akkoord biedt voor de SP. Hij benadrukte dat die kansen alleen verzilverd kunnen worden als de SP doorgaat met het werken als team, met en onder de mensen. Raymond Keur vond dat de ledenvergadering heeft laten zien dat de SP een kritische partij is, waarbij samenwerken en scherpe discussie hand in hand gaan. Paul Jonas en Raymond Keur werden beide door de ALV aangenomen om namens de SP zitting te nemen in het college.

De beëdiging van het nieuwe college met de twee SP-wethouders staat geagendeerd voor dinsdag 18 april.

Meer informatie: Erwin Tak, erwintak@tomaatnet.nl, 071-5145742
Wie is Paul Jonas?