SP opent telefoonnummers over klachten Sociale recherche

25 april 2006

SP opent telefoonnummers over klachten Sociale recherche

Bij de hulpdiensten van de SP Leiden en Leiderdorp komen stelselmatig klachten binnen over de sociale recherche. Regelmatig zijn er burgers die in de problemen komen omdat zij ervan beschuldigd worden van ongeoorloofd samenwonen. De beide partners bezitten vaak een eigen zelfstandige woning en voeren ook een zelfstandige huishouding.

In het verleden heeft de hulpdienst deze problematiek in kaart gebracht en de diverse gemeente’s hebben na het aangeven de spelende problematiek aangegeven dat men de uiterste best zou doen om de problemen rond de rapporten en werkwijze van de sociale recherche te verbeteren.
Nog steeds komen er berichten binnen van burgers dat de situatie in de afgelopen jaren niet verbeterd is, dit is een slechte zaak omdat mensen vaak in de problemen komen doordat de gemeente een verkeerd beeld heeft van de gezinssamenstellingen.
Sancties zijn dan vaak van toepassing en men moet vaak een behoorlijk bedrag aan de gemeente betalen.

De Hulpdiensten van de SP Leiden en Leiderdorp willen een telefoonnummers openen om de burgers van de regio Leiden en omstreken in staat te stellen om hun ervaringen met de sociale recherche te ventileren.
Na het verzamelen van de gegevens die vrijkomen zal de SP Hulpdienst overwegen om actie te ondernemen tegen de betrokken diensten van de diversen gemeenten. Ook zullen burgers die getroffen zijn door sancties daar waar mogelijke worden bijgestaan.

Van Maandag 24 april tot en met Vrijdag 28 april kunnen mensen bellen naar de volgende nummers.

071-5219153 kantoor Marnixstraat Leiden.
071-5418998 steunpunt Bolderikkamp Leiderdorp.

Maandag, Dinsdag, Woensdag en Vrijdag van 13.00 tot 17.00 uur en Donderdag van 10.00 tot 17.00 uur.