SP staat achter besluit Oostvlietpolder

18 mei 2006

SP staat achter besluit Oostvlietpolder

Onlangs werd bekend dat Hans Pieters, secretaris van de Vereniging Vrienden Oostvlietpolder (VVO), zijn lidmaatschap van de Leidse SP heeft opgezegd. De SP betreurt dit, te meer omdat de afspraak over de Oostvlietpolder die in het college-akkoord staat daar geen aanleiding voor zouden moeten geven. Gezien het feit dat een meerderheid in de raad de Oostvlietpolder nog steeds wil bebouwen, biedt het compromis een goede kans om de polder echt groen te houden. Er is afgesproken dat als de VVO de strijd met de provincie wint, er niet meer geprobeerd wordt nieuwe bouwplannen voor de polder te ontwikkelen. De Oostlietpolder blijft dan dus groen, iets wat de SP nog altijd voor ogen heeft. Verliest de VVO, dan worden de bouwplannen wel uitgevoerd, maar op een kleiner gebied. Een betere kans om de polder groen te houden is in de huidige politieke situatie niet mogelijk, aldus de SP.
Grutto's in de Oostvlietpolder

Fractievoorzitter Antoine Theeuwen: “Als de college-onderhandelingen stuk zouden zijn gelopen en het compromis niet gesloten zou zijn, zouden de zaken er heel anders voorstaan. Als in die situatie de VVO zou winnen van de provincie, zou een rechts college, gesteund door een raadsmeerderheid, gewoon nieuwe bouwplannen hebben ingediend. En in het geval dat de bezwaren van de VVO ongegrond zouden zijn verklaard, zouden de bouwplannen onmiddelijk en volledig worden uitgevoerd. Nu hebben we afspraken om dat te voorkomen, en kunnen we in een links college een nieuwe wind door de stad laten waaien. Dat geldt niet alleen voor het het groenbeleid, maar ook op tal van andere punten.”

Meer informatie: Julian van der Kraats (gemeenteraadslid SP), 06-15042822