SP werkt aan aanpassing ROC-nieuwbouw

19 mei 2006

SP werkt aan aanpassing ROC-nieuwbouw

De raadsleden van de SP onderzoeken momenteel of aanpassing van de ROC-nieuwbouw mogelijk is. Raadslid Louk Rademaker: “Wij denken dat er juridisch gezien ruimte is om zonder al te veel vertraging de massaliteit van het gebouw aan te passen. We kunnen nog geen zekerheid geven, maar we bekijken de mogelijkheden.”
Links het huidig plan, rechts de studie van de SP
Links het huidig plan, rechts de studie van de SP.

Er loopt nu een Artikel 19 lid 1 procedure voor de nieuwbouw van het ROC naast het station Lammenschans. Als dinsdag deze procedure door de raad goedgekeurd wordt, kan er over 10 weken een vrijstellingsbesluit genomen worden. Rademaker (SP): “Een vrijstellingsbesluit geeft de mogelijkheid om te bouwen op de gewenste plaats, met een paar voorschriften. In zo’n besluit staat niet de exacte vorm van het gebouw vermeld. Daarom zou het, juridisch gezien, mogelijk zijn om binnen de eisen van het vrijstellingsbesluit de bouwtekeningen van het gebouw aan te passen. De vraag is of het technisch mogelijk is.”
Verplaatsing van het gebouw is niet mogelijk, omdat dit een nieuwe Artikel 19 lid 1 procedure vereist. Dit zou circa twee jaar tijd kosten, waardoor het ROC verplicht is 10 miljoen euro extra te steken in de huidige bebouwing. Het ROC kan daarom niet twee jaar vertraging aan.

Één van de aanpassingen die binnen de eisen van het vrijstellingsbesluit mogelijk zijn, is het “neerhalen van de luchtbruggen”. Louk Rademaker (SP): “Dat is op het eerste gezicht de simpelste stap om het gebouw voor buurtbewoners beter behapbaar te maken. Daarom onderzoeken we de financiële en technische aspecten van die aanpassing.”

Meer informatie: Louk Rademaker, 06-25563389, lrademaker@tomaatnet.nl