Muziek in Muziekhuis: het kan dus toch…

6 juni 2006

Muziek in Muziekhuis: het kan dus toch…

SP-wethouder Paul Jonas en de gebruikers van het Muziekhuis hebben een overeenstemming bereikt over het gebruik van het pand aan de Middelstegracht. Na consructief overleg tussen gemeente en LVP (Leidse Vereniging van Popmuzikanten) en Stichting Muziekhuis kan er na aanpassingen weer muziek geprogrammeerd worden in de Q-bus. Ook kan de LVP-bar weer fungeren als ontmoetingsruimte voor de LVP. “Geweldig dat na alle akties en gesprekken er nu toch een oplossing is gevonden,” aldus SP-raadslid Eva de Bakker. “Twee maanden na aantraden van onze wethouders is er oplossing gevonden. Ik heb altijd gezegd dat als de gemeente echt wíl, dat er een oplossing mogelijk was. Ik ben blij dat LVP en het Muziekhuis dit samen met de wethouder voor elkaar hebben gekregen, dat hebben ze verdiend!”
het muziekhuis

Hoewel het een tijdelijke oplossing is , is wethouder Jonas tevreden: “Ik ben erg blij met dit resultaat waar alle betrokken partijen constructief aan hebben meegewerkt. Het is de beste oplossing voor middellange termijn en geeft daarmee ruimte om te blijven zoeken naar een grootschalig poppodium in Leiden. Ik vind het ook belangrijk dat met deze oplossongen het geld dat eerder in de Q-bus is geïnvesteerd op deze manier geen weggegooid geld is.”

SP-wethouder Paul Jonas, programmeur Jack en LVP-voorzitter Theun Kohlbeck

De oplossingen op een rij:

• Het isoleren van de Q-bus (concertzaal van het Muziekhuis), waardoor pop- en wereldmuziek tot een niveau van 95dB (a) mogelijk wordt
  • De Stichting Muziekhuis wil de zaal weer huren en een faciliterende en beherende rol op zich nemen. Ook de LVP gat live-optredens programmeren in de Q-bus
  • De LVP-bar blijft fungeren als als ontmioetingsruimte voor de LVP
  • De leslokalen voor de Muziekschool Leiden e.o. en de oefenruimten van het Muziekhuis blijven gehandhaafd
  • De kantoor- en opslagfunctie van Cultureel centrum de X worden ondergebracht aan de Nieuwe Rijn 20A

website Muziekhuis
Meer informatie: Eva de Bakker, evadebakker@hetnet.nl