SP stelt vragen over Kastanjeboom Pieterskerkhof

19 juni 2006

SP stelt vragen over Kastanjeboom Pieterskerkhof

De restanten van de boom op het Pieterskerkhof.De SP- fractie heeft schriftelijke vragen gesteld naar aanleiding van de beschadiging van een grote Kastanjeboom op het Pieterskerkhof in Leiden. Een truck is daar tegen de takken van deze 75 jaar oude Kastanje gereden. Daardoor is de boom zodanig beschadigd dat deze niet meer te redden viel. De boom kappen was de enige oplossing. Dit kon gebeuren omdat bescherming rondom de bomen op het Pieterskerkhof ontbreekt. De bescherming is weggehaald voor de uitvoering van het project “Binnenste Beter” Nadat dit project klaar was, is er geen nieuwe bescherming meer aangebracht rondom de bomen op het Pieterskerkhof. Er wordt geschat dat het planten van een Kastanje met de zelfde omvang 25.000 euro kost.

De SP wil van het college weten of zij van plan is om op de opengevallen plek een nieuwe boom te plaatsen, en op welke termijn. Bovendien moet er als het aan de SP ligt, ervoor gezorgd worden dat er op korte termijn beschermingsmaatregelen genomen worden. Een situatie als deze zal zich dan niet zo snel meer voordoen. SP-raadslid Han Dirks: “Het is vreemd dat er na voltooiing van de werkzaamheden nooit de moeite is genomen om de bomen op het Pieterskerkhof opnieuw te beschermen”.

De SP hoopt dat er op korte termijn weer een Kastanje van dezelfde omvang op het Pieterskerkhof geplant wordt, en dat de bomen beschermd zullen worden tegen mogelijke beschadigingen door het verkeer.

Meer informatie? Han Dirks (raadslid SP) 06-28738588, han_dirks@hotmail.com