Strijd SSL met NS

30 juni 2006

Strijd SSL met NS

SSLAfgelopen dinsdag stond de Stichting Stadsparkeerplan Leiden op de agenda van de commissie Ruimte en Bereikbaarheid. De SSL verzorgt o.a. het enorm succesvolle Park and Ride-transferium op de Haagweg. Helaas heeft de NS woningbouwplannen met het terrein. De vorige wethouder ruimtelijke ordening Hillebrand had de NS de indruk gegeven dat alles wat dat betreft in kannen en kruiken was - dat er nog geen bestemmingsplan was, en dat de SSL daar zat, mocht geen beletsel zijn. Het nieuwe college zit nu met de gebakken peren, want de NS wil de huur van het terrein opzeggen. Twee van de partijen die het probleem veroorzaakt hebben, hadden kritiek op de wethouder die het op moest lossen.

De verantwoordelijke wethouder van vervoer, John Steegh, doet alles om te voorkomen dat de SSL van de Haagweg moet verdwijnen, in elk geval tot er een goed alternatief is. In de commissie kondigde hij aan de eventuele kosten voor advocaten van de SSL over te nemen. Ondertussen wordt er verder gewerkt aan alternatieven. Tijdens de raadsvergadering zal er een kredietvoorstel komen om een terrein bij Naturalis te verwerven. Dat is eigenlijk te klein, maar het is wel snel beschikbaar, en als alles mis gaat is de schade op die manier nog te beperken.

Desondanks kreeg de wethouder kritiek D66 en de VVD. Hij moest tot twee keer toe uitleggen dat een oplossing waarbij de gemeente het terrein van de NS zou huren niet verstandig was, omdat als de NS dan de huur op zou zeggen, er écht geen mogelijkheid meer zou zijn om de SSL daar te laten zitten. Het was sowieso een beetje vreemd om de partijen die deze situatie hebben laten ontstaan, kritiek te zien hebben op de wethouder die het probeert op te lossen. Alleen het CDA had recht van spreken, want eind 2005 hebben zij een motie ingediend om de SSL op de Haagweg te behouden. Die werd toen alleen door de SP, CU, LL en LWGdG gesteund, D66 en de VVD stemden toen tegen.

Webzijde van SSL
Link naar documenten van de raadsvergadering waarbij D66 en VVD tegen de SSL op Haagweg stemden
Voor meer informatie: Julian van der Kraats, julianus@wanadoo.nl