Oplossing voor het Muziekhuis!

8 juli 2006

Oplossing voor het Muziekhuis!

muziekhuisDe gemeenteraadsleden hebben op 5 juli unaniem ingestemd met het voorstel van SP-wethouder Paul Jonas om een oplossing te vinden voor het Muziekhuis. Meerdere gebruikers van het Muziekhuis (LVP en Q-bus) kunnen al geruime tijd geen muziek meer programmeren, omdat de geluidsisolatie niet voldoende is. In het nieuwe voorstel komt er isolatie voor de Q-bus en kan de bovenbar van de LVP weer gebruikt worden als ontmoetingsruimte. Cultureel Centrum de X is echter niet tevreden.

SP-raadslid Eva de Bakker kan zich de gevoelens van de X wel voorstellen: “Zij zijn al jaren dakloos en hen is al vaak wat beloofd. Zo zouden ze –een aantal jaar geleden- eigen podiumruimte krijgen in het Muziekhuis, maar dat is nooit gebeurd. Nu programmeren ze in de Tuinzaal van sociëteit De Burcht. Het ligt dan voor de hand een ruimte daar in de buurt te creëren om voor eens en altijd beloften in te lossen”. Een meerderheid in de gemeenteraad stemde echter in met een motie van de PvdA om de X te huisvesten in het Muziekhuis. Alleen GroenLinks en SP stemden tegen.

LVPDe rest van het plan van wethouder Jonas omvat de isolatie van de Q-bus om daar het programmeren te kunnen hervatten tot 95 decibel. De bovenbar van LVP kan weer als ontmoetingsruimte dienen, hoewel de optredens van LVP daar niet meer hier kunnen plaatsvinden. Zij zullen gebruik maken van de Q-buszaal. De Streekmuziekschool en de oefenruimten kunnen blijven. “Er ligt na al die tijd van actievoeren en overleggen eindelijk een plan waar alle gebruikers mee in kunnen stemmen. Dat is een compliment aan de wethouder waard, dat hij al 12 weken na zijn aantreden als wethouder dit voor elkaar heeft gekregen. Ook een compliment trouwens aan alle gebruikers, die met hun lange, lange adem en constructieve houding deze oplossing mogelijk hebben gemaakt!”

“Het werd hoog tijd om eens te investeren in wereld- en popmuziek. Leiden moet durven kiezen om de balans te herstellen,” zo sprak Eva de Bakker in de Raad, “Er is de afgelopen jaren erg veel geïnvesteerd in klassiek cultuur, denk bijvoorbeeld aan de tweede zaal voor de Stadsgehoorzaal. Er is niets mis met klassieke cultuur of met de Stadsgehoorzaal, begrijp me goed, maar de balans moet hersteld worden. De isolatie van het Muziekhuis is een mooi begin. We gaan van posh naar pop. Het plan biedt goede kansen voor de gebruikers om samen te werken in opmaat naar een nieuw Muziekcentrum over een aantal jaar. Ook biedt het plan kansen om goed te communiceren met de buurt”. Er wordt namelijk een projectgroep ingesteld waar vertegenwoordigers inzitten van de gemeente en de gebruikers. Zij zullen afspraken maken over de handhaving, huurcontracten en andere zaken.

De PvdA greep dit laatste punt aan om een convenant voor te stellen en diende daartoe een motie in. De SP twijfelde hierover: “Een convenant moet van 2 kanten komen en het moet niet zo zijn dat de gebruikers van alles moeten beloven en de buurt daar niets tegen overstelt. Een goede communicatie en verstandhouding tussen de buurt en de mensen van de projectgroep lijkt me belangrijker en dat bereik je niet met een convenant. Maar we kunnen het allicht proberen en daarom hebben we toch voor de motie gestemd.” Deze werd met algemene stemmen aanvaard.
Eva in actie
Eva de Bakker tijdens het protestival november 2005