Strijd voor SSL gaat verder

7 juli 2006

Strijd voor SSL gaat verder

De SSL moet blijven!In de raadsvergadering van 5 juli werd onder andere de toestand van de SSL (Stichting Stadsparkeerplan Leiden) behandeld. Omdat het vorig college liever woningbouw op de Haagweg wilde dan een supergoed lopend transferium, heeft de NS inmiddels de huur aan de SSL opgezegd. Het huidig college heeft gelukkig andere plannen.

Omdat de situatie nijpend is, deed het college een voorstel om een terrein bij Naturalis in te richten, ten koste van €900.000,- . Dat terrein is te klein voor de SSL, maar het is beter dan niets en snel beschikbaar, mocht de SSL inderdaad van het terrein af moeten. Als de SSL aan de Haagweg kan blijven, kan dat terrein nog steeds deel blijven uitmaken van hun netwerk. Ondertussen blijft het college zoeken naar een andere oplossing, en dan dus het liefst een permanente plek voor de SSL op de Haagweg.

Het CDA diende een motie in, gesteund door de VVD, die dat moeilijker zou maken, ook al hadden ze dat misschien niet zo bedoeld. Ze deden daarmee ook een discussie opnieuw die al in de commissie gevoerd was, dus dat was redelijk zonde van de tijd. De motie van CDA en VVD riep het college op om opnieuw te onderhandelen met de NS, over of de SSL daar kon blijven. Ook riep de motie op om als gemeente het terrein te huren van de NS voor die periode. Dat eerste was eigenlijk overbodig, want de wethouder was daar allang mee bezig.

Het tweede (de gemeente huurt het terrein van de NS, en de gemeente laat de SSL daar zitten) was het minder slimme aan het plan van CDA en VVD. De NS wil met die constructie best akkoord gaan, maar dan alleen tot en met december. Als de NS dán de huur opzegt, kan de gemeente niets meer betekenen voor de SSL. De gemeente kan natuurlijk niet, zoals de SSL nu wel doet, contractbreuk plegen door het terrein te blijven gebruiken terwijl het huurcontract verlopen is. Deze motie maakte het dus onmogelijk voor de wethouder om nog een permanente oplossing uit te onderhandelen, omdat de NS dan zeker zou weten dat de SSL in december weg zou moeten. Dat was in de commissievergadering ook al twee keer uitgelegd, maar blijkbaar niet begrepen.

Ondertussen gaan de onderhandelingen voort, nu ook met andere partijen dan de NS. Wordt vervolgd…

Meer informatie: Julian van der Kraats, julianus@wanadoo.nl