Gesprek Nieuweroord: hoe gaat het met de asielzoekers in Leiden?

28 augustus 2006

Gesprek Nieuweroord: hoe gaat het met de asielzoekers in Leiden?

De raadsleden Han Dirks en Roos van Gelderen hebben in augustus een gesprek gevoerd met een woonbegeleider en het hoofd wonen van het opvangcentrum voor asielzoekers Nieuweroord in Leiden. De opvanglocatie aan de Rijnsburgerweg kreeg in de afgelopen periode te maken met een aantal zelfmoorden en pogingen daartoe. De SP wilde weten hoe de situatie nu is en wat voor maatregelen de COA (die verantwoordelijk is voor de opvang) heeft getroffen om de kans op dit soort vreselijke gebeurtenissen zo klein mogelijk te maken.

In de opvang zitten op dit moment ongeveer 600 asielzoekers, waarvan het merendeel alleenstaande jonge mannen. Gemiddeld zitten mensen er 6 à 9 maanden, gezinnen blijven korter, zo¹n 2 maanden. Een relatief groot deel van de mensen die in Nieuweroord worden geplaatst, hebben psychische/psychiatrische hulp nodig die zij krijgen in centrum de Vonk. Volgens de COA medewerkers die wij spraken zorgt de aanwezigheid van deze specifieke groep er voor dat ook de kans op calamiteiten in Nieuweroord groter is dan in andere opvangcentra.

Han en Roos waren vooral geinteresseerd in wat er aan maatregelen zijn genomen, welke hulp en activiteiten op het centrum aan de bewoners geboden worden en met wie er allemaal wordt samengewerkt. En vooral ook in hoeverre de grenzen van de mogelijkheden binnen het huidige strenge (onmenselijke) asielbeleid worden opgezocht.

Naar aanleiding van de gebeurtenissen zijn er een aantal verbeteringen ingevoerd door de COA. Er is overleg geweest met de gemeente, brandweer en de hulpverlenings-organisaties. Er is een risicoinventarisatie gemaakt en er zijn plannen om het gebouw van binnen op te knappen en een prettiger aanzien te geven. De woonbegeleiders geven in hun takenpakket prioriteit aan het persoonlijke contact met de bewoners.

Het asielbeleid is net als zoveel ander overheidsbeleid vooral gericht op eigen verantwoordelijkheid. Mensen krijgen een luttel bedrag dat ze zelf naar eigen inzicht kunnen besteden. Helaas is het in de praktijk niet altijd even duidelijk voor de mensen welke mogelijkheden er zijn. Je kunt je voorstellen dat wanneer je in een vreemd land komt, je niet zo snel de weg vindt, daar is hulp bij nodig. Gelukkig blijkt dat er veel mensen geholpen worden door landgenoten die al langer in Leiden verblijven of door zelforganisaties. De zorg voor de bewoners wordt i.s.m. allerlei hulpverleningsinstanties georganiseerd: het maatschappelijk werk, de GGD en de GGZ. Dat dit niet altijd vlekkeloos verloopt weten we ook uit landelijke berichten hierover, met name vanuit de geestelijke gezondheidszorg. Deze problemen zullen ook landelijk moeten worden aangepakt. Verder is natuurlijk Vluchtelingenwerk actief en zijn er in de zomer extra activiteiten voor kinderen. Er is sinds kort een creche in het gebouw en is er voor oudere kinderen een school. Stichting de Vrolijkheid zorgt voor allerlei activeiten voor alle bewoners. Waar nog een grote behoefte aan is: de mogelijkheden om te sporten, met name fitness. Naar een sportschool gaan is veel te duur en er zijn nu nog geen andere mogelijkheden.

Al met al lijkt het erop dat er zoals zo vaak het geval droevige gebeurtenissen nodig waren om de situatie in Nieuweroord enigszins te verbeteren. Gelukkig is men daar nu ook hard mee bezig. De SP zal de situatie blijven volgen. We hebben begrepen dat er een goed contact bestaat tussen de gemeente en de COA. Dat moeten we vooral zo houden, per slot van rekening zijn inwoners van Nieuweroord ook inwoners van Leiden.

Meer info: Roos van Gelderen, roos@tomaatnet.nl
Han Dirks, han_dirks@hotmail.com