VVD doet aan bangmakerij

28 augustus 2006

VVD doet aan bangmakerij

Poen!Onlangs is de SP langs de huizen gegaan in Transvaal, om de bewoners te vragen naar wat zij goed en slecht vinden in hun wijk, en naar hun mening over de gang van zaken rond de RGL. Donderdag aanstaande om 20.00 in café De Gulden zullen de resultaten daarvan gepresenteerd worden, en is er discussie met de buurtbewoners over de oplossingen voor de problemen die de SP Leiden ziet. Dezelfde dag dat we met de enquête begonnen, heeft de VVD een pamflet in de bussen in Transvaal gedaan, met wat ouderwetse bangmakerij.

Op zich is het natuurlijk wel aardig dat de VVD eens uit de fractiekamer komt, en een Leidse wijk in gaat. Het is alleen niet zo netjes om als volksvertegenwoordigende partij te doen alsof je opkomt voor de belangen van de wijk, terwijl de bedoeling van de actie alleen maar was om het werk van de SP te frustreren. Het pamflet staat vol bangmakerij en onwaarheden.

De flyer begint met de tekst “Donkere wolken pakken zich samen boven de wijk Transvaal. Er zijn diverse plannen in de maak die u en uw wijk onbehoorlijk zwaar zullen treffen. VVD Leiden is daar tegen!”. Sinds de VVD in de oppositie zit, lijken ze opeens hele andere ideeën te hebben dan vroeger. Opeens zijn ze tegen sloop, en komen ze op voor een arbeidersbuurt als Transvaal.

Over de RGL staat er o.a.: “de buitenomvarianten die nu worden onderzocht, betekenen allemaal zo goed als zeker sloop in Transvaal”. Klinkklare onzin, er zijn drie varianten waarbij er helemaal niet gesloopt wordt in Transvaal. Natuurlijk zal de SP er alles aan doen om te zorgen dat er niet gesloopt wordt. Als er gekozen wordt voor de variant over de Morsweg, zullen de auto’s daar verdwijnen, wat de leefbaarheid van de wijk behoorlijk zal verbeteren.

Verder noemen ze het gevaarlijke kruispunt van de Morsweg met de Haagweg, en dat zij destijds tegen het fietsvriendelijk maken van dat kruispunt hebben gestemd. Dat de VVD het niet op fietsers heeft is dus niet veranderd. Dat de herinrichting van het kruispunt totaal mislukt is, daar is iedereen het over eens, dus ze hoeven niet te doen alsof zij de enigen zijn die dat vinden.

Ten slotte noemen ze parkeren. Dat is in Transvaal een moeilijk punt. Enerzijds is het fijn om als bewoner gratis te parkeren, anderzijds zorgt het gratis parkeren voor heel veel overlast van parkerende auto’s van buiten de wijk. Tijdens de bijeenkomst donderdag zal dat waarschijnlijk tot verhitte discussie leiden. In elk geval is in het college-akkoord afgesproken dat betaald parkeren alleen wordt ingevoerd in overleg met de buurt. De bangmakerij van de VVD, die zeggen dat er sowieso betaald parkeren ingevoerd gaat worden, is dus onzin. De oplossing die zij voorstellen, een zogenaamde Blauwe Zone, is een oplossing die de SP en de VVD ook samen voorstellen voor de wijk Bockhorst. Grappig is ook dat er staat “VVD Leiden vindt dat U al genoeg aan de overheid betaalt” als het over parkeren gaat. Het grote nadeel van het invoeren van een Blauwe Zone is echter dat dat de gemeente geld kost, geld dat uiteindelijk weer door de Leidse burger moet worden betaald, of ze nou een auto hebben of niet. De parkeerproblematiek in Transvaal is dus niet zo eenvoudig op te lossen als de VVD het doet voorkomen. Bovendien moet nog worden bezien welke rol de te bouwen Morspoortgarage in het oplossen van de problemen kan gaan spelen.

Download hier de flyer van de VVD