Actie Grijs op Reis

13 september 2006

Actie Grijs op Reis

"GroR!"De leidse SP doet mee aan de landelijke actie Grijs op Rijs, voor gratis openbaar vervoer voor 65+’ers. De SP verzamelt handtekeningen op duplo-blokjes, waarmee Grijs, de ouderenafdeling van de SP, in oktober treinen gaat bouwen.Deze treinen worden aangeboden aan een lid van het kabinet, het kabinet hoeft dan alleen nog maar te zorgen dat ze gaan rijden. Gratis OV voor ouderen is niet alleen fijn voor mensen met zilverkleurig haar en een wat smallere beurs, maar dit soort maatregelen kunnen het begin zijn van een opwaartse spiraal voor het OV!

In Vlaanderen is het OV al langer gratis voor ouderen. Daar bleek na enige jaren dat er uiteindelijk méér betalende reizigers waren dan vóór het invoeren van de maatregel. Dit komt omdat het OV dankzij dit soort maatregelen een beter alternatief wordt. Hiermee kan de negatieve spiraal die in Nederland bestaat, van lijnen schrappen -> OV minder goed -> minder reizigers -> OV minder goed te exploiteren -> lijnen schrappen doorbroken worden.

De Leidse SP zal op donderdag 14 september van 16.00 tot 18.00 op het centraal station te vinden zijn, en van 19.00 tot 21.00 op de hoek van de Lange Mare en de Haarlemmerstraat. Op vrijdag 15 september zijn we van 7.00 tot 9.30 's ochtends weer op het station, en van 16.30 tot 18.30 op de Haarlemmerstraat. Zaterdag de 16e is het SP-team vanaf 12 uur ook nog op de vrijwilligersmarkt op de Beestenmarkt.

De site van Grijs, de ouderen-afdeling van de SP