Bijeenkomst over RGL in de Waag

14 september 2006

Bijeenkomst over RGL in de Waag

Afgelopen maandag was de publieke presentatie over het mogelijke ja/nee-referendum over de RGL. De hele Waag was vol.

Het projectbureau RGL presenteerde nogmaals de redenen waarom een traject buitenom niet haalbaar is. Helaas was een uitgebreidere financiële uitleg nog niet beschikbaar.

Een aantal mensen stelde vragen over wat de provincie zou doen, mocht er een ‘nee’ uit het referendum komen. Het projectbureau vertelde dat de provincie in principe juridisch wel de mogelijkheid heeft om de RGL alsnog door te drukken, maar wethouder Steegh zei dat hij nog geen aanwijzingen had gehad dat dit zou kunnen gebeuren.

De wethouder vertelde dat het college waarschijnlijk komende week een beslissing neemt over of het inderdaad een ja/nee-referendum wordt. Daarna moet de raad er nog over beslissen.

Verder gaf Steegh uitleg over de positie van het college en de gemeente. Het college wil een referendum over de RGL, waarbij de gemeente zich bemiddelend zal opstellen. De gemeente zal niet zelf voor of tegen zijn. Er komt een commissie die toe zal zien op het eerlijk verlopen van de campagne. De verschillende politieke partijen en maatschappelijke organisaties kunnen wel campage voeren. De SP zal uiteraard in het nee-kamp staan.