Ja/nee-referendum RGL steeds waarschijnlijker

9 september 2006

Ja/nee-referendum RGL steeds waarschijnlijker

""Vandaag presenteerde wethouder John Steegh en de voorzitter van de projectgroep RGL de tussenuitkomst van het onderzoek naar de buitenomvarianten. De allergoedkoopste was 75 miljoen euro duurder dan het huidige kostenplaatje van 170 miljoen euro van A4 tot A44. Dezelfde presentatie komt ook maandagavond 11-9 om 20.00 uur in De Waag, en die is voor iedereen toegankelijk.

De begroting voor Leiden staat op dit moment op 35 miljoen euro. De bedragen die genoemd werden waren nog exclusief BTW en allerlei andere zaken, wat betekent dat elke variant over bestaand spoor volgens deze gegevens gemakkelijk 100 miljoen euro duurder wordt. Een gedetailleerdere uitwerking volgt binnenkort, met een beetje geluk is die bij de publiek toegankelijke info-avond beschikbaar.

Het projectbureau had ook nog een extra variant bedacht, die enkele belangrijke bezwaren en financiële tegenvallers zou moeten omzeilen. Deze bleek volgens de presentatie echter net zo onbetaalbaar te zijn.

De provincie staat op het standpunt dat als Leiden speciale wensen heeft, Leiden daar ook voor moet betalen. De NS en ProRail hebben ook geen zin om te delen in de kosten, voor zover die extra kosten spoorverdubbeling naar Utrecht mogelijk zouden maken. De NS staat nog steeds niet te popelen om een intercity-verbinding met Utrecht te realiseren. De gemeente trekt wel geld uit om daar de komende tijd voor te lobbyen.

De provincie is uiteraard niet blij met de mogelijkheid dat de RGL niet doorgaat. Desalniettemin zal de provincie de uitslag van het referendum moeten respecteren, of het nou ja of nee wordt. Dat het mogelijk is om als stad een referendum over een boven-lokaal onderwerp te houden is in ieder geval al vastgesteld door de bestuursrechter die het onterecht afkeuren van het referendum van 2002 heeft beoordeeld; dat iets boven-lokaal is kon geen argument zijn. De provincie heeft ook al eerder ontbindende voorwaarden geaccepteerd, zoals het bekende “geen Oost zonder West”. Het hele onderwerp ligt binnen de provincie ook niet eenduidig. Alleen PvdA, D66 en CDA zijn echt voor. SP en GL zijn tegen. De VVD heeft grote moeite met de hoge meerkosten van het westelijk deel, die maar niet gedrukt kunnen worden.

Meer informatie: raadslid Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com