Kappe-nah-steeg

25 september 2006

Kappe-nah-steeg

Afgelopen zaterdag heeft de politie hekken geplaatst in de Koppenhinksteeg en waren verschillende panden niet meer te bereiken tot zondagochtend. Volgens burgemeester Lenferink is de situatie in de panden van Eurodusnie niet brandveilig genoeg en zijn afspraken over vergunningen gebroken. Eurodusnie zegt echter dat dit niet klopt.

Toen Eurodusnie zei niet meer mee te willen werken heeft de burgemeester de noodverordening van kracht laten gaan en kwam de poltitie hekken plaatsen. De SP heeft meteen actie ondernomen door zich op de hoogte te laten stellen van beide kanten van het verhaal. SP-raadslid Eva de Bakker heeft zaterdag met vele betrokkenen gesproken.

“Wat erg van belang is, is dat de gemeente zich realiseerd dat ‘Bar en Boos’ en de ‘Fabel van de Illegaal’ aparte initiatieven zijn. Zij vallen niet onder Eurodusnie, al zijn het ook kraakpanden in de Koppenhinksteeg,” aldus Eva de Bakker. “Direct heb ik de gemeente laten weten dat de noodverordening niet voor deze twee initiatieven moet gelden. Gelukkig is Bar en Boos open kunnen gaan, al hebben zij uit solidariteit hun bands afgelast. Het is nog onduidelijk waarom de Fabel van de Illegaal wel dicht moest blijven. Dit zal ik zeker aan de burgemeester vragen.”

Er zijn twee kanten aan het verhaal. “Ergens moet er in de communicatie iets misgegaan zijn, anders was deze situatie niet ontstaan,” vervolgt De Bakker, “Als er echt sprake was van goed overleg, zoals beide partijen claimen, dan was dit niet gebeurd. Nu zijn de mensen van Eurodusnie boos en de gemeente ook. Beide partijen geven elkaar de schuld en zeggen dat de ander moet stoppen. Zaak is nu het gesprek met elkaar weer aan te gaan.” Het College van B&W heeft vastgelegd in het college-akkoord de Koppenhinksteeg te willen behouden. Er waren al gesprekken gevoerd over de legalisering van de kraakpanden, met alle voor- en nadelen die daarmee gepaard gaan. “De initiatieven in de Koppenhinksteeg moeten behouden blijven, dat is een gemeenschappelijk doel. Daarom heb ik er vertrouwen in dat het wel goed zal komen en dat in de toekomst zo’n situatie van miscommunicatie niet meer zal leiden tot deze daden,” besluit De Bakker.