Leidse Kweekvijver

1 september 2006

Leidse Kweekvijver

Allochtone vrouwen in de politiek; zowel landelijk als lokaal komt dat nog niet zoveel voor. Aanleiding voor oud-plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad Liesbeth Hesselink om te proberen hierin verandering te brengen. De SP is vanaf het begin betrokken geweest bij dit initiatief. Bijna alle fracties in de gemeenteraad steunen de kweekvijver. Liesbeth gaat een anderhalf jaar durend leertraject opzetten speciaal voor allochtone vrouwen. Onder de noemer ‘Leidse Kweekvijver’ is het uiteindelijk de bedoeling dat vanaf 2010 meer allochtone vrouwen een zetel in de gemeenteraad gaan innemen.

De samenstelling van de Leidse gemeenteraad zou een afspiegeling moeten zijn van de Leidse samenleving. Na de laatste gemeenteraadsverkiezingen in maart 2006 zitten er helaas geen allochtone vrouwen in de Leidse raad, op SP-er Roos van Gelderen na, die niet in nederland is geboren. Als deze vrouwen de politiek in zouden willen, dan hebben ze weinig voorbeeldfiguren en moeten zelf hun weg zien te vinden. Om deze vrouwen een steun in de rug te geven heeft Liesbeth Hesselink het initiatief genomen om samen met een aantal fracties de Leidse Kweekvijver op te zetten. Vanuit de SP is raadslid Eva de Bakker erbij betrokken.

Wat houdt de Leidse Kweekvijver in?

In de Kweekvijver worden de vrouwen voorbereid op de Leidse politiek. Het doel van het traject is enerzijds om de politieke participatie van allochtone vrouwen in Leiden te vergroten. Anderzijds kunnen de Leidse politieke partijen op hun beurt in deze vijver vissen om versterking te zoeken voor hun partij. Het leertraject bestaat uit zowel een theorie- als een praktijkgedeelte die door elkaar heen lopen. Zo omvat de theorie de grondbeginselen van de gemeentepolitiek en inzicht in de geschiedenis en de belangrijkste organisaties van de stad Leiden. Het praktijkgedeelte omvat het voorbereiden, bijwonen en nabespreken van raads- en commissievergaderingen. Daarnaast gaan de vrouwen op stage, waarin ze meelopen met een raadslid. Tenslotte zal er nog een gastspreker worden uitgenodigd; een allochtone vrouw met ervaring als raadslid dan wel wethouder. Als het ware een rolmodel voor de vrouwen uit de kweekvijver. Het project gaat in januari 2007 van start en loopt door tot en met juni 2008, en dan is het aan de vrouwen om daadwerkelijk lid te worden van een partij en daarbinnen een functie te zoeken die bij hen past.

Wie kan zich aanmelden voor de Kweekvijver?

In principe kunnen alle allochtone vrouwen die interesse hebben in de Leidse politiek zich vanaf nu aanmelden. Als men zich heeft aangemeld, volgt er een kennismakingsgesprek. Dit zal in november van dit jaar plaatsvinden. In dit gesprek worden de verwachtingen over en weer afgestemd. De stuurgroep heeft, naast het ‘vrouw en allochtoon zijn’, nog een aantal selectiecriteria benoemd waarnaar gekeken wordt:
- goede beheersing van het Nederlands;
- in Leiden wonen of van plan zijn daar over 2 jaar te gaan wonen;
- belangstelling voor politiek .
Geïnteresseerden kunnen zich tot 1 oktober 2006 opgeven voor de Leidse Kweekvijver bij Liesbeth Hesselink via eq.hesselink@hetnet.nl of 071 – 5131989. Men kan zich ook wenden tot Eva de Bakker, eva.debakker@gmail.com

Lage politieke participatie bij allochtone vrouwen

Diversiteit staat al jaren op de agenda, maar is in de lokale politiek nog niet gerealiseerd. Niet alleen de etnische minderheden zijn ondervertegenwoordigd in gemeenteraden, maar de vrouwen onder hen zijn dat ook nog eens. Een aantal cijfers illustreren dit gegeven:

• In 2005 zitten van de 10.000 raadsleden in Nederland in totaal 406 niet-westerse mannen en vrouwen in de gemeenteraden Dit is 4% van het totale aantal raadsleden.
  • Van die allochtone raadsleden is 21% vrouw.

tabel
Aantal allochtone raadsleden, naar etnische herkomst, 1986 – 2005. De gegevens over 2005 betreffen schattingen, die zijn gebaseerd op een enquête onder gemeentegriffiers (aip 2005). Bron: Sociaal en Cultureel Planbureau, 6 maart 2006

Het aandeel van allochtone vrouwen is dus beperkt: over de verschillende jaren bezien zijn gemiddeld steeds twee van de tien allochtone raadsleden vrouw. Dit zijn conclusies uit de Sociale atlas van vrouwen uit etnische minderheden (gepubliceerd door het Sociaal en Cultureel Planbureau) die op maandag 6 maart jl. is aangeboden aan minister De Geus van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en minister Verdonk van Vreemdelingenzaken en Integratie (V&I).

Meer info: raadslid Eva de Bakker, eva.debakker@gmail.com
Download hier de Sociale atlas van vrouwen uit etnische minderheden