Nieuwbouw Lorentzschool

26 oktober 2006

Nieuwbouw Lorentzschool

logo LorentzschoolDe nieuwbouw van de Lorentzschool is bij de vorige raadsvergadering goedgekeurd. Eindelijk komt er nieuwbouw voor de leerlingen en leraren. CDA en VVD wilden met een amendement op de valreep nog zorgen voor meer parkeerplaatsen ter plekke, maar dat is er niet doorgekomen.

Woningbouw
Bij de plannen hoort ook een stuk woningbouw, met uitsluitend dure woningen. De opbrengsten hiervan worden deels gebruikt voor de financiering van de nieuwbouw van de school, en deels gaan ze naar een reserve (de zgn. vereveningsreserve), die later weer gebruikt kan worden voor de bouw van (voor de gemeente verliesgevende) betaalbare woningen.

Speelplaats
De SP had nog een paar op- en aanmerkingen bij de plannen. Veel meer dan de tekortkomingen opmerken kon niet, want de plannen verkeerden al in de definitieve ontwerpfase. Zo is de speelplaats behoorlijk klein voor het grote aantal leerlingen dat gebruik gaat maken van de school.

Parkeerplaatsen
Wat betreft het aantal parkeerplaatsen, de SP vindt anderhalve parkeerplaats per gebouwde woning ruimschoots voldoende. Te veel parkeerplaatsen in de buurt van de school zou er ook voor kunnen zorgen dat meer mensen hun kinderen per auto naar school brengen, met alle gevolgen voor de verkeersdruk en –veiligheid van dien. Er valt bovendien nog veel winst te behalen als het gaat om het overhalen van mensen om vooral lopend of met de fiets hun kinderen weg te brengen.

Gymzalen
De wijkvereniging Burgermeesters- en Professorenwijk had er in de commissievergadering al opgewezen dat er een tekort dreigt voor de gymzaalcapaciteit van de wijk, vooral tijdens het bouwen. Na informeel overleg heeft verantwoordelijk projectwethouder Van den Berg de SP kort voor de raadsvergadering laten weten hier werk van te maken, de SP heeft aangegeven hier op toe te zullen zien.

Meer informatie: raadslid Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com<.a>