Referendumverzoek grootgrutters

19 oktober 2006

Referendumverzoek grootgrutters

malus!In de raadsvergadering van dinsdag 17 oktober (en een stukje van de nacht van 18 oktober) stond een referendumaanvraag op de agenda. Inzet was de zondagopenstelling van de winkels buiten het centrum. Nu is het zo dat de winkels in het centrum alle zondagen open mogen, omdat het een toeristisch gebied is. Een drietal grootgrutters wil dit uitbreiden naar de hele stad. Ze werden daarbij geholpen door D66 en de VVD.

Verzoek ter beoordeling van referendumkamer

De supermarkten hebben handtekeningen verzameld. Ze hadden er ongeveer 2200, ruimschoots genoeg om een referendumaanvraag in te dienen. De collegepartijen hebben gezamenlijk een bezwaar ingediend, met een aantal zwaarwegende redenen om dit referendum niet te houden. Hier moest over worden gestemd in de raad. Nadat het indienen van de bezwaren goedgekeurd was, werd het verzoek mét de bezwaren doorgestuurd naar de referendumkamer. Die zal een oordeel vellen over of er een referendum gehouden kan worden over dit onderwerp of niet. Bij de volgende raadsvergadering zal dat oordeel bekend zijn.

Verkeerd gebruik van referendum

De SP-fractie vindt dat het een verkeerde aanpak is om de burgers van Leiden te laten stemmen over winkelsluitingstijden, aangezien dat in eerste instantie een zaak is voor winkeliers en ondernemers zelf. Dit leidt tot een situatie waarin de Leidse burgers gaan bepalen wat de winkeliers moeten gaan doen, oftewel een groter gedeelte van de bevolking legt zijn wil op aan een kleiner gedeelte, terwijl het kleinere gedeelte juist de grootste belangen heeft. Dat is naar ons idee een verkeerd gebruik van een referendum.

Daarnaast zijn er nog een aantal andere redenen om dit niet te doen. Bijvoorbeeld: de buitenwijken zijn natuurlijk geen toeristisch gebied. Als een referendum dat er wel van zou maken, zou dat wederrechterlijk zijn.

Kleine Leidse ondernemers mogelijk de dupe

Dat we weten dat een groter gedeelte van de winkeliers tegen uitbreiding van de zondagsopenstelling is, komt omdat de SP fractie in samenwerking met de PvdA een rondgang gedaan heeft langs zo’n beetje alle winkeliers van Leiden. We hebben winkeliers gesproken in de Kopermolen, het Diamantplein, het 5 Meiplein, de Herenstraat, de Hoge Rijndijk, de Kooi, en nog wat kleine winkeltjes die links en rechts in Leiden te vinden zijn. Het resultaat is overduidelijk. Een grote meerderheid (72) van de winkeliers is tegen de uitbreiding van de zondagsopenstelling en wil daar ook niet aan meewerken. De meerderheid geeft ook aan om net als ieder ander een dag in de week vrij te willen zijn.

Bovendien wordt er door openstelling niet meer omzet gemaakt, de omzet wordt alleen over meer dagen verspreid. Dat betekent voor kleine winkeliers dan ook dat als ze op zondag open gaan ze uiteindelijk meer moeten werken om minder te verdienen, want wie op zondag z’n winkel opendoet moet daar ook de kosten voor dragen. Als de openingstijden worden verruimd, zullen de groten de kleintjes opvreten. Dit hebben we al veel vaker zien gebeuren, daar waar openingstijden werden verruimd.

Meer info: fractievoorzitter Antoine Theeuwen, antoine_theeuwen@wanadoo.nl
Download hier de volledige lijst bezwaren