Schriftelijke vragen over jeugdwerk

19 oktober 2006

Schriftelijke vragen over jeugdwerk

Begin oktober werd bekend dat de gemeente Leiden het jongerenwerk voortaan niet meer door de LWO zal laten uitvoeren, maar door de Waddinxveense Stichting Jeugd- en Jongerenwerk Midden Holland. Deze stichting was al eerder op verschillende plaatsen in de stad actief, maar heeft nu een contract van drie jaar getekend om het volledige jongerenwerk in Leiden uit te voeren.

De SP-fractie heeft hierover een aantal bedenkingen. Niet zozeer over de kwaliteit die SJJMH kan leveren, maar wel over de aparte positie die het jongerenwerk op deze manier kan krijgen binnen het totale aanbod van welzijnsactiviteiten. Daarom heeft de SP om meer informatie gevraagd over zaken als de gevolgde procedure, beoordeling, kriteria en de consequenties van deze stap: consequenties die er zullen zijn voor het personeel dat nu nog in dienst is bij de LWO, maar ook de gevolgen die deze constructie zal hebben voor het uitvoeren van het jongerenwerk en de samenhang met andere welzijnsactiviteiten.

De SP vindt goed jongerenwerk van groot belang. Het helpt ze bij het veilig en gezond opgroeien en speelt bovendien een belangrijke rol bij het voorkomen van problemen van jongeren en hun omgeving. De SP vindt dat alle jongeren in Leiden moeten kunnen blijven rekenen op aantrekkelijke activiteiten die nauw aansluiten op hun wensen en behoeften en dat er ook voldoende aandacht zal blijven uitgaan naar de meest kwetsbare groepen onder hen.

Meer informatie: raadslid Roos van Gelderen, roos@tomaatnet.nl