Amerika rekent met verkiezingen af met Irakbeleid, en Nederland?

10 november 2006

Amerika rekent met verkiezingen af met Irakbeleid, en Nederland?

B + BNa de "midterm-elections" is gebleken dat Amerika zijn buik vol heeft van republikein Bush, en met name van de oorlog in Irak. In zowel het congres (de tweede kamer) als de senaat (eerste kamer) zijn nu de democraten in de meerderheid. Als Nederland naar de stembus gaat op 22 november, gaat er dan hier net zoiets gebeuren met Balkenende?

President Bush heeft goed begrepen dat hij de verkiezingsnederlaag van zijn partij vooral te danken heeft aan de oorlog in Irak. Hij heef dan ook meteen de hoogste verantwoordelijke voor die oorlog, minister van defensie Rumsfeld, de laan uitgestuurd.

Rumsfeld en Hussein
Rumsfeld en Saddam Hussein in andere tijden; 20 december 1983

In Nederland moet de afrekening nog komen. Vragen over dit onderwerp door de SP zijn tot nu toe door de regeringspartijen tegengehouden. Zonet is er een nieuw burgerinitiatief gestart, dat tot doel heeft de waarheid over de oorlog in Irak boven water te krijgen.

Ondanks twee enorme demonstraties in Amsterdam besloot onze rechtse regering in 2003 mee te doen met de oorlog, zonder zich wat aan te trekken van de mening van haar eigen burgers, de overgrote meerderheid van de overige Westeuropese landen, de VN, en het internationaal recht. Nog steeds prijkt de naam van Nederland op de lijst van de "coalition of the willing", ook al zijn er geen Nederlandse troepen meer in Irak. Onze regering staat nog steeds achter een oorlog waarvan iedereen weet, dat de redenen waarom hij gestart is onwaar zijn.

Amerika is onder valse voorwendselen deze tweede golfoorlog begonnen. Saddam Hoessein zou massavernietigingswapens willen inzetten tegen westerse landen, en steun bieden aan terroristische organisaties. Geen van beide was waar. De VN heeft ogenblikkelijk na de inval verklaard dat de unilaterale aktie van Amerika en zijn bondgenoten illegaal was. De oorlog in Irak heeft tot nu toe aan ongeveer 650.000 Irakezen het leven gekost. Dagelijks komen daar ongeveer 300 burgers bij.

Wat de redenen voor Amerika dan wel zijn geweest, daarover verschillen de meningen, maar terugkerende thema's in die discussie zijn olie, geo-strategische belangen, en persoonlijk gewin van politici die sterke banden hebben met bedrijven die van deze oorlog profiteren. Wat voor de regering Balkenende de redenen zijn, is niet duidelijk. Het zal vast niet alleen de nieuwe baan voor Jaap de Hoop-Scheffer als hoofd van de NAVO zijn geweest.

Tekening van Peter van Straaten

De vraag is nu: zullen op 22 november de Nederlanders ook afrekenen met de politici, die hen hebben voorgelogen over redenen om ten oorlog te trekken? Zullen wij hier ook afrekenen met hen, die willens en wetens het internationale recht hebben overtreden en die de geloofwaardigheid van de VN te grabbel hebben gegooid? Zeggen wij ook eindelijk NEE tegen hen, die omwille van onduidelijke financiële en politieke belangen bereid zijn, ten oorlog te trekken?

Op 22 November zullen we het weten!

Lees hier een artikel van de hand van Jan Pronk over dit onderwerp
Zie ook de website van het burgerplatform Openheid over Irak
Reageren? Mail jvdkraats.sp@gmail.com